Abstract:
هدف اصلی این تحقیق دستیابی به نظام آموزشی پژوهش محور متناسب با نظام تعلیم و تربیت سپاه در تحصیلات عالی و تکمیلی (دانشگاه جامع امام حسین(ع)) است. نوع تحقیق از لحاظ هدف، توسعه ای و از لحاظ روش توصیفی ـ اکتشافی است که با استفاده از بررسی اسنادی، کتابخانه ای وتحقیق میدانی انجام گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات و آزمون سوالات از پرسشنامه محقق ساخته شامل چهار عامل اصلی استفاده شده است. پس از به دست آوردن روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی و اطمینان از اعتبار آن (0.902)، داده ها از نمونه مورد مطالعه «120» نفر که شامل کارشناسان، مربیان و استادان دانشگاه جامع امام حسین (ع) بودند، جمع آوری شد. در پایان با استفاده از تحلیل عاملی (با نرم افزار لیزرل) الگوی مورد نظر در چهار عنصر پژوهشی، اداری ـ پشتیبانی، آموزشی و اخلاقی ـ فرهنگی تجلی یافت که هر یک عوامل فرعی مهمی دارد. رهبری علمی و تحول گرا، مدیریت کیفیت، سازمان مشارکتی، توانمندسازی، مسئله محوری، کار گروهی، مدیریت دانش، مشتری محوری، ارزیابی مشارکتی، شایسته سالاری و آزاد اندیشی از مهمترین عوامل این الگو است.
Machine summary:
"مسئله اصلی این پژوهش این است که الگوی پژوهش محوری در تحصیلات تکمیلی چه عوامل و شاخصهایی از نظر متخصصان و خبرگان آموزش عالی و پژوهش دانشگاهی دارد؛این الگو در دانشگاه جامع امام حسین(ع)چه اصول،مبانی،عناصر،عوامل و شاخصهایی دارد و الزامات و گامهای ضروری برای اجرای این الگو در دانشگاه جامع امام حسین(ع)چیست؟ مبانی نظری نظامهای پژوهش محور با توجه به گستردگی مفهوم توسعه،که ارکان آن در سند چشمانداز بیست ساله کشوره پایهریزی شده است و نقش مهمی که نظام آموزش عالی،بویژه دورههای تحصیلات تکمیلی در این راستا به عهده دارند،میتوان اذعان کرد که هماکنون فاصله زیادی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب دانشگاههای کشور هست که همانا تحقق تولید علم و دانش است(شکلهای 1 و 2 بیانگر وضعیت موجود و وضعیت مطلوب دانشگاههای کشور است)و لزوم توجه بیشتر به شناسایی راهکارهای اجرایی شدن اهداف توسعه مبتنی بر دانایی در کشور و با محوریت آموزش عالی مطرح میشود.
یافتهها با توجه به تجزیه و تحلیلها و با استفاده از تحلیل عاملی،الگوی ذیل برای تهیه نظام آموزشی پژوهش محور در دانشگاه جامع امام حسین(ع)در مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه شده است.
عواملی چون کیفیت،مدیریت کارامد،مقررات،برنامهها،روشهای سازمانی و روشهای تصمیمگیری جملگی تعیینکننده خط مشیهای سازمانی در جهت اهداف پژوهش محوری است که با این تحقیق مطابقت دارد و این یافتهها میتواند در تحول آموزشی در دانشگاه امام حسین(ع)به عنوان الگوی جامع برای نظام آموزشی پژوهش محور برای تحصیلات تکمیلی بویژه دورههای دکترا زمینه و بستری مناسب فراهم کند."