Abstract:
در این پزوهش به مقایسه و رابطه رفتار جراتمندانه، عزت نفس و جهتگیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار پرداخته شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان 19 تا 22 ساله دانشگاه های دولتی شهر تهران هستند. به این منظور نمونه ای متشکل از 200 دانشجو به نسبت مساوی از بین دانشجویان ورزشکار(100نفر) و غیر ورزشکار(100نفر)در رشته های مختلف تحصیلی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. سوال اصلی پژوهش عبارت بود از: « آیا بین رفتار جراتمندانه، عزت نفس و جهتگیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد؟» طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش: 1. پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 88% محاسبه شده است. 2. پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت که اعتبار آن 94/0 براورد شده است. 3. پرسشنامه سنجش نگرش مذهبی که ضریب پایایی آن از روش باز آزمون 91/0 گزارش شد. به منظور بررسی داده ها از آزمون آمار استنباطی استفاده شد. براساس نتایج بین عزت نفس، رفتار جراتمندانه و جهتگیری مذهبی رابطه مثبت و معناداری در سطحp<./.5 وجود دارد؛ هم چنین بین رفتار جراتمندانه و عزت نفس دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری مشاهده شد و دانشجویان ورزشکار از رفتار جراتمندانه و عزت نفس بیشتری برخوردارند. ولی در متغیر جهتگیری مذهبی تفاوت معنا داری بین دو گروه مشاهده نشد.
Machine summary:
"سؤال اصلی پژوهش آیا بین رفتار جرأتمندانه،عزت نفس و جهتگیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش طرح پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای بود.
4/1-T در سطح معناداری 16/0<P بحث و نتیجهگیری از آنجا که پیریزی جامعهای سالم و با نشاط در گروه سلامت روحی و جسمی اعضای آن جامعه است و در جامعه ایران قشر دانشجو درصد زیادی از جمعیت را به خود اختصاص داده است که در حال فراگیری مهارتهای علمی هستند و به عبارتی آنها سازندگان آینده جامعه هستند و جامعه که دانشجویان فعال و سالم داشته باشد،آیندهای درخشان در انتظار آن خواهد بود،این پژوهش با هدف مقایسه و رابطه رفتار جرأتمندانه،عزت نفس و جهتگیری مذهبی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار صورت پذیرفت.
late & nnaM o} &%01223TTPG012G% با خود پنداره و عزت نفس ارتباط بسیار دارد و ویژگیهای با اعتماد به نفس زیاد با ویژگیهای ابراز وجود تا حدی همپوشی دارد؛از جمله از حقوق شخصی خود، حل مشکلات اجتماعی،تحمل فشارها،تشخیص درست و انتخاب درست و پذیرش و حمایت دیگران و دوری از طرد اجتماعی.
samohT o} زندگی،کاهش ترس از موفقیت و نگرانی از شکست و افزایش عزت نفس مؤثر است؛لذا با توجه به آسان بودن اجرا،فواید جسمی و نداشتن عوارض جانبی جدی، پیشنهاد میشود از ورزش به عنوان عاملی برای افزایش عزت نفس،جرأتورزی، سلامت جسمانی و روانی دانشجویان استفاده شود."