Abstract:
هدف این پژوهش بررسی نقش مکانیزم های توانمندساز سازمانی در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بوده است. شیوه این پژوهش، با توجه به هدف و ماهیت آن، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اند که تعداد 108 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه مکانیزم های توانمندساز سازمانی و فرآیندهای مدیریت دانش است. یافته های پژوهش نشان داد که، رابطه بین مکانیزم های توانمندساز سازمانی، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی با فرآیندهای مدیریت دانش مثبت و معناداراست و بین ساختار سازمانی با فرآیندهای مدیریت دانش رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج به دست از آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، از میان سه مکانیزم توانمندساز فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی به ترتیب بیشترین سهم را در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش داشته اند.
The present paper focuses on the impact of organization enablers on the implementation of knowledge management at Shahid Rajaee Teacher training University. The sample for the present study was randomly selected from amongst the employees of the university (108 employees). Two separate questionnaires on organizational enablers and knowledge management have been used for the collection of data. The results indicate that there were significant relationships between information technology and organizational culture with knowledge management processes. On the contrary، there was no significant relation between organizational structure and knowledge management processes. Finally، multiple regression analysis shows that among organizational enablers، information technology and organizational structure accounted for the highest degree of variance in knowledge management processes.
Machine summary:
"{IBهدف این پژوهش بررسی نقش مکانیزمهای توانمندساز سازمانی در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بوده است.
در این راستا،هدف پژوهش حاضر،بررسی نقش مکانیزمهای توانمندساز سازمانی در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:مدل مفهومی پژوهش هدف تحقیق هدف اصلی تحقیق،همانطور که اشاره شد،بررسی نقش مکانیزمهای توانمندساز سازمانی در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.
کدامیک از مکانیزمهای توانمندساز سازمانی در پیشبینی استقرار فرآیندهای مدیریت دانش سهم بیشتری دارد؟ روش تحقیق شیوه این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت موضوع،کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای سؤال دوم پژوهش نتایج جدول 3،نشان میدهد که میزان استقرار فرآیندهای مدیریت دانش(به جز فرآیند نگهداری دانش)در حد متوسط بوده است و با میانگین نظری تفاوت معناداری نداشته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01233FBRG012G% یافتههای سؤال سوم پژوهش نتایج به دستآمده از بررسی سؤال سوم در جدول شماره 4 آورده شده است.
این نتایج نشان میدهد که مقدار ضریب همبستگی بین توانمندساز فناوری و فرآیندهای مدیریت دانش بالاتر از 60 درصد،مثبت و معنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) **معناداری در سطح 0/01- a یافتههای سؤال چهارم پژوهش بنابر یافتههای سؤال سوم پژوهش،هرچه وضعیت مکانیزمهای توانمندساز سازمانی مطلوب باشد،میزان استقرار فرآیندهای مدیریت دانش بیشتر خواهد بود.
نتایج به دستآمده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه گامبهگام نشان داد که، از میان سه توانمندساز سازمانی مورد نظر در این پژوهش،بیشترین ضریب همبستگی بین توانمندساز فناوری اطلاعات با فرآیندهای مدیریت دانش است."