Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعه و سنجش ابعاد شناختی و عاطفی هویت ملی و معرفی جنبه رفتاری آن به عنوان بعدی جدید و مقایسه روند تحولی این ابعاد در اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی بوده است؛ در این پژوهش 700 نفر دانش آموز و دانشجو شامل 358 پسر و 342 دختر، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از پایه های سوم راهنمایی و دبیرستان های شهر تهران و همچنین دانشجویان کارشناسی دانشگاه های دولتی و آزاد تهران، انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته هویت ملی و شناخت آثار و علائم ملی استفاده شد. نتایج نشان داد هویت ملی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری است. رشد هویت ملی از اوایل نوجوانی تا اوایل جوانی، روندی کاهشی اما شناخت علائم و نمادهای ملی روندی افزایشی را نشان داد. بین هویت ملی دختران و پسران در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین بعد رفتاری هویت ملی بیشتر و بعد شناختی کمتر از ابعاد دیگر بوده است.
Machine summary:
"arhazla@dezivraD:liam-E زهرا درویزه{o**o} تاریخ دریافت:1390/7/23 تاریخ پذیرش:1391/2/5 چکیده {IBهدف پژوهش حاضر مطالعه و سنجش ابعاد شناختی و عاطفی هویت ملی و معرفی جنبه رفتاری آن به عنوان بعدی جدید و مقایسۀ روند تحولی این ابعاد در اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی بوده است؛در این پژوهش 700 نفر دانشآموز و دانشجو شامل 358 پسر و 342 دختر،با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از پایههای سوم راهنمایی و دبیرستانهای شهر تهران و همچنین دانشجویان کارشناسی دانشگاههای دولتی و آزاد تهران،انتخاب شدند.
طبق جدول شماره 4 براساس نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه )AVONA( برای مقایسه میانگینهای نمرههای هویت ملی گروه نمونه در دورههای اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی میتوان نتیجه گرفت که بین میانگین نمرههای هویت ملی در دورههای اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی تفاوت معناداری وجود دارد )77.
همچنین براساس آزمون t برای مقایسه میانگین نمونههای زوج شده،بین رشد ابعاد هویت ملی در کل نمونه تفاوت معناداری وجود دارد؛به این ترتیب که میزان رشد بعد رفتاری بیشتر و بعد شناختی کمتر از ابعاد دیگر آن است(جدول شماره 12).
نتایج آزمون t برای مقایسۀ میانگین نمونههای زوج شده نمرههای ابعاد عاطفی، شناختی و رفتاری هویت ملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) **0< P نتیجهگیری پژوهش حاضر،با هدف مطالعه دقیقتر و عمیقتر رشد هویت ملی یعنی شناسایی و تفکیک ابعاد آن(شناختی،عاطفی و رفتاری)و مقایسۀ روند تحولی آنها در دورههای اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی با روش پیمایشی روی نوجوانان و جوانان تهرانی صورت گرفته است.
yerruS fo ytisrevinU,noitatressid CSB,stnecselodA hsitirB ni ytitnedI lanoitaN fo tnempoleveD eht dna yroehT ytitnedI laicoS;)2002(."