Abstract:
این نوشتار از منظر علم ارتباطات و رسانه به موضوع مهدویت می پردازد و پیام های مهدوی را بخشی از پیام های دینی برمی شمرد که باید در فراسیستم ارتباطات دینی به گونه ای خاص مدیریت شود. برای مدیریت پیام های مهدوی و بالا بردن اثربخشی پیام باید یک چشم به ویژگی های موضوع مهدویت و پیام های آن داشته و نگاهی دیگر را بر مباحث کلان مدیریت با در نظر گرفتن شرایط ویژه فراسیستم مورد نظر افکنیم. در این مقاله سعی شده است بدین موضوع قدری کاربردی تر پرداخته شود.
Machine summary:
"پیامهای مهدوی نخست باید به شیوهای مدیریت و تولید شوند که چنین نیازهایی را بیدار کرده و سپس پاسخگو باشند تا مخاطب به گزینش آنها برای پاسخ به نیازهای خود گرایش داشته باشد و این مخاطبسازی نیز محسوب میشود که امروزه در ارتباطات، بهویژه در کشورهای پیشرو حرف اول را میزند.
مقولة مهم دیگری که باید در مرحله تعیین پیامهای مهدوی و حتی مراحل بعدی مدیریت پیام در نظر گرفته شود، این است که هر پیام، یک خردهسیستم محسوب میشود که سیستم بزرگتر، رسانهای برای توزیع پیام به شمار میرود و فراسیستم، سیاستهای ارتباطی دینی و آموزههای دینی است.
از اقدامات ضروری دیگر، ایجاد مرکزی بزرگ و سراسری برای هماهنگ کردن همه سیستمهای فراسیستم ارتباطات دینی است که با هماهنگ نمودن خردهسیستمها که همان پیامهای دینی با زیرشاخه پیامهای مهدوی به شمار میروند، سیاستهای کلی ارتباطات دینی و آموزههای اسلامی و مهدوی را به آنها ابلاغ کند؛ بدین معنا که هر جا، از سیستمهای تولید پیام مهدوی پیامی ارائه شد، با سیستمهای دیگر و فراسیستم دینی کاملا هماهنگ باشد تا پیامها در یک جهت که همان حاکم ساختن فرهنگ مهدویت است، عمل کنند و تأثیرات یکدیگر را تکمیل نمایند."