Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رفتارهای خودگردان مردم پسند در کودکان تیزهوش، عادی و نابینا بود. گروه نمونه، مشتمل بر 184 کودک در مقطع ابتدایی (32 کودک نابینا، 75 کودک تیزهوش و 77 کودک عادی) با میانگین سنی 11 سال و 8 ماه بود که از مدارس ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان شیراز به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی استدلالهای کودکان در رفتارهای جامعه پسند، از پرسشنامه استدلال رفتارهای خودگردان جامعه پسند استفاده گردید. از طریق این پرسشنامه انگیزه کودکان در رفتارهای جامعه پسند مقایسه می گردد. روایی سازه ای پرسشنامه، از طریق همبستگی آن با پرسشنامه روابط دوستانه خودگردان 0.65 بدست آمد و اعتبار آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.84 و با استفاده از روش دوباره سنجی 0.8 بدست آمد. نتایج نشان داد که هر سه گروه از کودکان در رفتارهای جامعه پسند انگیزه بیرونی دارند. به عبارت دیگر، کودکان در بروز این گونه رفتارها تحت تاثیر عوامل محیطی و بیرونی می باشند و هنوز بر اساس انگیزه همانندسازی شده عمل نمی کنند. لیکن از لحاظ میزان انگیزه بیرونی بین کودکان براساس شرایط تحصیلی (تیزهوش، عادی و نابینا) تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب که کودکان عادی، بیرونی تر از کودکان نابینا و کودکان نابینا، بیرونی تر از کودکان تیزهوش بودند. استفاده از آزمون تی تفاوت معناداری بین دختران و پسران بدست نداد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین متغیرهای شغل پدر، تحصیلات پدر، شغل مادر و تحصیلات مادر، سن و جنس، تنها تحصیلات مادر و پدر پیش بینی کننده رفتار جامعه پسند در کودکان می باشند.
Machine summary:
"اگر این نمره منفی باشد یعنی فرد برای رفتارهای جامعهپسند انگیزه بیرونی دارد و اگر ایننمره مثبت باشد یعنی اینگونه رفتارها براساس انگیزههای همانندسازیشده صورت میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)*نتایج پژوهش در ارتباط با تفاوت کودکان نابینا،عادی و تیزهوش در سبک تنظیمخودمختارانه در جدول 4 آمده است:نتایج بدستآمده از این محاسبه نشانگر آن است که میانگروهها از لحاظ سبک تنظیم خودمختارانه تفاوت معناداری وجود ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)*نتایج پژوهش در ارتباط با تفاوت بین کودکان تیزهوش،عادی و نابینا در شاخص نسبیخودمختاری (IAR) در جدول 5 آمده است:این نتایج حاکی از آن است که بطور کلی کودکانمورد پژوهش،برای بروز رفتارهای جامعهپسند انگیزه بیرونی دارد لیکن از میان آنها کودکانتیزهوش نسبت به کودکان عادی و نابینا کمتر تحت تأثیر محیط بیرونی میباشند.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان تیزهوش،عادی و نابینا برای انجام رفتارهای جامعهپسند انگیزۀ بیرونی دارند.
به عبارت دیگر کودکان در مواجهه با عوامل خارجیو تحت تأثیر این عوامل رفتارهای جامعهپسند از خود نشان میدهند و هنوز در مرحلهای نیستندکه براساس انگیزۀ درونی اینگونه رفتارها را بروز دهند.
لیکن کودکان تیزهوش معمولا محبوبیت زیادی در بین کودکان دیگر ندارند و&%03004YSRG030G% همین امر سبب میشود آنان کمتر رفتارهای جامعهپسند از خود نشان دهند.
بنابراین رفتارهای جامعهپسند که اجباری در انجام آنهاوجود ندارد در این کودکان کمتر از کودکان عادی بروز میکند و اگر هم بروز نماید کمتر ازهمتایان خود تحت تأثیر عوامل بیرونی است.
sserP cimedacA:kroY weN,roivaheB laicosorp fo tnempoleveD ehT .
sserP ytisrevinU egdirbmaC reep fo scitsiretcarahc laroivaheb dna evitingoc laicoS.
nerdlihc dnilb fo tnemtsujna laicos dna lanoitome ehT."