Abstract:
هدف این مطالعه شناخت تاثیر اهداف پیشرفت بر اضطراب آمار، با واسطه گری انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری آمار بوده است. بدین منظور تعداد(345 نفر، 68 پسر و 277 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری سرشماری از دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران که در نیمسال دوم سال تحصیلی 89-1388 در کلاس آمار توصیفی و یا آمار استنباطی ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل بودند انتخاب شده و به ابزار های اهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی،1997)، انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، راهبردهای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) و اضطراب آمار (کرویس و همکاران، 1985) پاسخ دادند. نتایج بدست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که متغیر برون زای اهداف تبحری اثر مستقیم معناداری بر اضطراب آمار دارد. اثر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد بر اضطراب آمار معنادار نبود و این متغیرها فقط با واسطه انگیزش بیرونی و راهبردهای شناختی بر اضطراب آمار تاثیر می گذارند. اثر مستقیم متغیرهای برون زای اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد به ترتیب بر انگیزش درونی و انگیزش بیرونی معنادار بودند.در مجموع یافته ها نشان می دهند که اهداف پیشرفت بیشتر با واسطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار تاثیر می گذارند.
Machine summary:
نقش اهداف پيشرفت ، انگيزش تحصيلي و راهبردهاي يادگيري بر اضطراب آمار: آزمون مدلي علي The Effect of Achievment Goals on Statistic Anxiety Through Academic Motivation and Statistic Learning à مختار ويساني à دکتر مسعود غلامعلي لواساني à دکتر جواد اژه اي چکيده هــدف ايــن مطالعــه شــناخت تــأثير اهــداف پيشرفت بر اضطراب آمار، با واسطه گري انگيـزش تحصيلي و راهبردهاي يادگيري آمـار بـوده اسـت .
نتايج حاصل از اغلب پژوهش هاي انجام گرفته در ارتباط با اهـداف پيشـرفت و ديگـر متغيرهاي اين مطالعه نشان مي دهند که اهداف تبحري رابطه مثبتي با خودکارآمدي بـالا، استفاده از راهبردهاي شناختي عميق ، يادگيري خود تنظيمي ، مقابله کارآمد و مناسب بـا مشکلات و ناکامي ها، نمرات بالا، درخواست کمک و يادگيري هـم شـاگردي و بطـور کلي با هيجانات و نيمرخ انگيزشـي مثبـت و بهزيسـتي روانـي افـراد دارد(ايمـز،١٩٩٢؛ دويک و لگت ،١٩٨٨؛ لي و همکاران ، ٢٠١٠؛ کـاپلان و فلـوم ، ٢٠١٠).
از طرف ديگر اهداف رويکرد – عملکرد بـه خـاطر آنکـه بـا ترکيبـي از الگوهـا و پيامدهاي مثبت و منفي مرتبط است در ميان يافته هاي محققان هماهنگي بالايي وجـود ندارد، يعني دانش آموزان با اهداف رويکرد – عملکرد هـم هيجانـات مثبتـي همچـون استفاده از راهبردهاي عميق يادگيري ، خودکارآمدي بالا، نمـرات بـالا، تـلاش بيشـتر و افزايش انگيزه دروني و هم هيجانات منفي همچون اضطراب و حسادت را تجربـه مـي کنند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) طبق داده هاي شکل ٢ اثر مستقيم اهداف تبحري بر انگيزش دروني و راهبردهـاي فراشناختي به ترتيب (٠/٥٤)و (٠/٢٨) مثبـت و معنـادار و همچنـين بـر بـي انگيزگـي و اضطراب آمار به ترتيب (٠/٤٨-)و (٠/١٩-) منفي و معنادار است .