Abstract:
در آیات قرآنی، مبحث خلقت انسان به منظور آشنایی بشر با شگفتیهای خلقت و شناخت خداوند پیش کشیده شده است. پیشرفت علم پزشکی زمینهی شناخت بهتر نکاتی را که قرآن در زمینهی خلقت انسان آورده فراهم کرده است. در قرآن، برای خلقت انسان، شش مرحله نام برده شده است: اول، شناخت منشأ خلقت، که با تعبیر خاک و گل چسبنده و گل خشک آمده است؛ دوم، پیدایش انسان از نطفه، که به نظر میرسد منظور از نطفه همان زیگوت یا سلول لقاحیافته باشد؛ سوم، تبدیل نطفه به علقه است، که مهمترین بخش شروع شکلگیری خلقت است، چهارم، شروع رشد اجزای ابتدایی جنین است به شکل مضغه یا گوشت جویده شده است. این مرحله در اجزای مختلف بدن انسان، متفاوت است. پنجم، آغاز حرکت جنین است که تقریبا ظاهر جنین کامل شده است. قرآن شکلگیری این دو مرحله را با تعبیر تبدیل مضغه به استخوان و رویاندن گوشت بر استخوان بیان میکند. یافتههای علمی جنینشناسی تغییرات مختلف مراحل رشد جنین را بیان کرده است که میتواند تفسیر آیات قرآن در این زمینه باشد، هرچند قرآن به زبان علمی به تبیین مسألهی جنینشناسی نپرداخته است. مرحلهی ششم، دمیدن روح الاهی در جنین انسان است که با پایان یافتن خلقت ظاهری انجام میگیرد و هویت واقعی و معنوی انسان در این مرحله به کمال میرسد و قابلیت پیدا میکند که ملائکه بر او سجده کنند و شاهکار خلقت خداوند در این مرحله تحقق مییابد. لذا جنین انسان، که تا این مرحله با سایر موجودات از نظر رشد، شباهت داشت، به مرحلهای غیر مادی و الاهی قدم میگذارد و علاوه بر بعد مادی، دارای بعد معنوی هم میگردد.
The act of creation has been mentioned in the holey Qur'an to remind the reader some secrets of the cosmos and God's power. The progress of medical science has prepared a better understanding of the verses of the Qur'an concerning the creation of man. In the Qur'an we can recognize six stages for creating of man: 1- The origin of man's creation from the soil (mud). 2- The genesis of man from the gametes (nutfa) which seems to be the same as fertilized Ovum (female egg). 3- The evolution of gametes into zygote (alaqa) which is the most important part of the beginning of human formation. 4- The start of the development of the basic components of the embryo to shape chewed meat (mudqa) which differs from part to part of the body. 5- The beginning of the movement of the embryo whose appearance has been completed. Qur'an refers to these two recent stages as the revolution of the chewed meat (mudqa) into bones and covering the bones by meat. The scientific discoveries of embryology concerning different stages of the development of the embryo can help interpreting the verses of the Qur'an in this relation، even though the language of the Qur'an is not a scientific one. 6- The breathing of the divine spirit into the embryo of the man which is done after its external creation has been completed and which makes and completes man's identity and spirituality in order to get such a status that the angels prostrate before his status. It is in this stage that masterpiece of God's creation is realized and the man gets a new creation which distinguishes him from all other creatures.
Machine summary:
"در قرآن،برای خلقت انسان،شش مرحله نام برده شده است: اول،شناخت منشأ خلقت،که با تعبیر خاک و گل چسبنده و گل خشک آمده است:دوم،پیدایش انسان از نطفه،که به نظر میرسد منظور از نطفه همان زیگوت یا سلول لقاحیافته باشد؛سوم،تبدیل نطفه به علقه است،که مهمترین بخش شروع شکلگیری خلقت است،چهارم،شروع رشد اجزای ابتدایی جنین است به شکل مضغه یا گوشت جویده شده است.
مرحلهی سوم،تبدیل نطفه به علقه در آیات مورد بحث،سخن از تبدیل نطفه به علقه مطرح شد که بعد از مرحلهی امتزاج و ترکیب سلولهای جنسی مرد و زن است،موجودی لختهای شکل و زالو مانند به وجود میآید که قرآن از آن به علقه تعبیر میکند؛زیرا هم از نظر شکل و هم از نظر حرکت ظاهری مانند زالو است و نیز از این جهت که علقه میتواند به جسم معلق اشاره داشته باشد،یرا جنین در شش روز اول در داخل لولهی رحمی به صورت معلق و متحرک به سمت حفرهی رحمی است.
حال از لحاظ قرآنی این سؤال مطرح میشود که آیا هدف قرآن تفکیک مراحل رشد رویان و جنین از نظر زمان است تا در پی تطبیق واژههای قرآن بر مشاهدات علم جنینشناسی باشیم،یا این که هدف قرآن بیان کلی ترتیب رشد است که ممکن است در اندام مختلف انسان متفاوت باشد؛چرا که ممکن است در یک عضو، حالت مضغه به استخوان تبدیل شده باشد،درحالیکه در عضو دیگر،این تبدیل هنوز صورت نگرفته است."