Abstract:
در این مقاله نگرش دانشجویان به موضوع شهادت (در چهار مقوله نگرش به مفهوم شهادت، دفاع مقدس، شهادت طلبی و الگوپذیری از شهیدان) و عوامل مؤثر در نگرش به شهادت و همچنین قدرت پیش بینی هر یک از این عوامل بررسی شده است. در این تحقیق، از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فردوسی مشهد، در نیم سال دوم تحصیلی 1387‐1388 بوده است. نمونه آماری، تعداد 801 نفر (285 پسر و 516 دختر) از دانشجویان مذکور است، که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش نگرش دانشجویان به ابعاد شهادت، از یک مقیاس محقق ساخته استفاده شد. پایایی این پرسشنامه، از دو روش تکرار در طی زمان و محاسبه آلفای کرونباخ (92/0) مورد تایید قرار گرفت. یافته های مربوط به چهار مؤلفه مورد پژوهش، نشان می دهد که دانشجویان به طور معنا داری، به سمت موافق طیف، تمایل دارند، اما دانشجویان در سه حوزه شهادت طلبی، نگاه به دفاع مقدس و الگوپذیری از شهدا، به سطح مطلوب (موافقت) نرسیده اند. تحلیل رگرسیون چند متغیره، نشان می دهد که از بین عوامل مورد بررسی، تنها هویت دینی و هویت ملی قادر به پیش بینی نگرش افراد به شهادت هستند؛ در این زمینه هویت دینی از قدرت پیش بینی بیشتری (43%) نسبت به هویت ملی (12%) برخوردار است.
Machine summary:
در مؤلفههاي چهارگانه شهادت (نگرش نسبت به مفهوم شهادت، دفاع مقدس، شهادتطلبي و الگوپذيري از شهيدان) تفاوتي بين دانشجويان (برحسب متغيرهاي سن، جنسيت، تأهل، شاهد بودن، محل سكونت، سطح هويت ديني و سطح هويت ملي) وجود دارد؟ 7.
بررسي وضعيت هويت ديني و ملي و نگرش دانشجويان به مقولههاي چهارگانه شهادت به منظور سنجش مؤلفههاي اصلي پژوهش، در پرسشنامه 36سؤالي، تعداد 7 گويه براي سنجش مفهوم شهادت، تعداد 8 گويه مربوط به شهادتطلبي، تعداد 10 گويه مربوط به نگرش به دفاع مقدس و تعداد 11 گويه مربوط به الگوپذيري از شهدا، طراحي شد.
جدول 2: آزمون "One-Sample T-Test" براي مقايسه مجموع نمرات هر مؤلفه با نمره ميانگين طيف 4×n {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور كه در جدول شماره 2 مشاهده ميشود، فرض معناداري موافقت نگرش دانشجويان به مؤلفههاي چهارگانه شهادت و همچنين وضعيت هويت ديني و ملي، تنها در خصوص نگرش به مفهوم شهادت تأييد شده است و اين فرض در خصوص سه مقولة ديگر شهادت (شهادتطلبي، دفاع مقدس و الگوپذيري از شهدا) و همچنين وضعيت هويت ديني و ملي رد شده است.
بررسي در عوامل مؤثر بر نگرش به مقولههاي چهارگانه شهادت (و بهطور كلي به شهادت) حاكي از آن است كه براساس يافتههاي اين پژوهش ميتوان گفت كه دختران نسبت به پسران در نگرش به مفهوم شهادت، شهادتطلبي و ارزشهاي دفاع مقدس بهطور معناداري از وضعيت مطلوبتري برخوردارند و فقط در نگرش اين دو گروه (دختران و پسران) در مقوله الگوپذيري از شهدا تفاوت معناداري وجود ندارد (در مورد هويت ملي و ديني نيز همين موضوع، صادق است).