Abstract:
هدف از هم راستایی استراتژیک و زنجیره ارزش مدیریت دانش، ایجاد و توسعه استراتژی برای مدیریت دانش در سازمان می باشد، به نحوی که با استراتژی های کلان سازمان هم پوشانی داشته و نیز کلیه منابع اطلاعاتی سازمان در راستای ایجاد ارزش افزوده دانش و دستیابی به مزیت رقابتی سازمان؛ استفاده و آن را هدایت کند. بر این اساس در مقاله حاضر نخست سعی شده است تا با تبیین مفهوم زنجیره ارزش در ساختار فرایند استراتژی مدیریت دانش سازمان هم چنین تشریح هر یک از اجزای این فرایند، الگوی استراتژیک از این فرایند ارائه شده و سپس ارتباط این فرایند (استراتژی مدیریت دانش) با استراتژی کلان سازمان در قالب یک الگوی فرایندی بررسی شود.
The aim of strategy alignment in knowledge management value chain is to create and develop strategies for knowledge management in organization in order to align and overlap with grant organizational strategy. So this strategy should guide all organizational resources to create added value and achieve to competitive advantage. This paper tries، through defining and elaborating the concept of value chain in knowledge management process، as well as describing each section of that in detail، to give an strategic model on this process. Then the relation of this strategy with main organizational strategy is developed and analyzed as an integrated model.
Machine summary:
"در همین راستا نکاتی چند پیرامون ساختار مدیریت دانش قابل توجه می باشند که در ادامه به آنها اشاره شده است : اولین بخش از چرخه دانش ، دادهها می باشند که مدیریت دانش در فرایندی برگشت پذیر، سعی بر تبدیل دادهها به اطلاعات و سپس دانش دارد (شکل ١)؛ پوشش هر دو حوزه دانش صریح و ضمنی هم چنین استفاده از ابزارها و فنون مختلف در جهت نگهداری و بازیابی اطلاعات به گونه ای که سرعت و دقت دستیابی به دانش افزایش پیدا کند، نیز یکی دیگر از موارد قابل توجه در ساختار مدیریت دانش می باشد؛ طبقه بندی و جستجو در منابع مختلف و متعددی که بسترهای انتقال دانش می باشند از جمله قابلیت های مورد انتظار مدیریت دانش می باشند، منابعی مانند افراد، بانکهای اطلاعاتی ، مستندات نوشتاری یا الکترونیکی ، محتوای مدارک، همایش ها و نشست ها هم چنین سایر منابع اطلاعاتی ساخت یافته و نیافته .
Knowledge rocess / / شکل ٤ ساختار عملکرد فرایند دانش چرخه حیات فرایندها از چهار قسمت اصلی تشکیل می شوند: شناخت هدف و مسیر استراتژی: در راستای هم سو سازی فرایند با هدف و استراتژی کلان سازمان ؛ شناسایی وضعیت موجود: که ابزار این امر مستندات موجود یا تجربیات و برداشت ها می باشد؛ 17 تعریف فرایندها : که انجام این امر به واسطه ابزارهای مدل سازی صورت می پذیرد؛ اجرای فرایندها: که تحقق این امر به وسیله ابزارهای زبان اجرایی ١٨ میسر می شود؛ پس از ترسیم فرایندهای دانش ، با پایان این مرحله باید نسبت به تعیین شاخص هایی برای ارزیابی عملکرد فرایندها اقدام شود که این موضوع مهم در مرحله چهارم (شاخص های ارزیابی ) پوشش داده می شود."