Abstract:
انسجام و پیوستگی متن ازجمله مسائلی است که تحلیلگران متن همواره به آن توجه کرده اند. در مقاله حاضر می کوشیم براساس نظریه تکامل یافته انسجام هلیدی و حسن در سال 1985، و مفهوم هماهنگی انسجامی که رقیه حسن آن را در سال 1984 مطرح کرد، عوامل انسجام، هماهنگی انسجامی، پیوستگی و همچنین کاربست این نظریه در یک داستان کمینه فارسی را بررسی کنیم. درنتیجه کاربست نظریه این دو زبانشناس درمییابیم که با شناخت این الگوی جدید انسجام و هماهنگی انسجامی می توان آن را در هر متن- اعم از ادبی و غیرادبی- بهکار گرفت؛ نکته درخور توجه آن است که با استفاده از هماهنگی انسجامی می توان درجه انسجام و پیوستگی متون را ازنظر کمی مقایسه کرد.
Machine summary:
"&%00110APZG001G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)در ادامۀ راه،برای محاسبۀ رگرسیون چندگانه از روش گامبهگام{o1o}استفاده شد چنانکه درجدول(4)مشاهده میشود،بزرگی ضریب همبستگی بین دانش پیشین و درک خواندن )R( ،0/822 و 2^R 0/668 است که نشان میدهد که 66/8 درصد تغییرات درک خواندن را میتوان بادانش پیشین معین کرد.
با توجه به ارتباط معنادار دانش پیشین و انگیزش خواندن با درک خواندن زبانآموزان غیرفارسی زبان،میتوان توجه دستاندرکاران امر آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان،تهیهکنندگان مطالب درسی و معلمانی که به امر تدریس این زبانآموزان اشتغال دارند را به موارد زیرجلب نمود:استفاده از متنهای مورد علاقه و برگرفته از تجربیات شخصی زبانآموزان،فعالنمودن طرحوارههای مرتبط در ذهن زبانآموزان،تشویق زبانآموزان به پرداختن به مطالعه درمحدودۀ موضوعاتی که راجع به آنها دانش و علاقۀ لازم را دارند،تقویت راهبردهای تفسیری،خلاقیت و روش حل مسئله در زبانآموزان تا به این وسیله زبانآموزان مجبور شوند که دانستههایقبلی خود را به خدمت گیرند و نیز استفاده از منابعی که در دسترس دارند،بهرهگیری از وسایلکمک آموزشی و سازماندهندههای دیداری مانند تصویر،اسلاید،فیلم،نقشه و نیز بازیهایآموزشی برای یاری دادن به زبانآموزان در جهت سازماندهی و ربط دادن اطلاعات پیشینزبانآموزان،تشویق زبانآموزان به مطالعۀ آزاد تا به این وسیله آنان ضمن تقویت دانش پیشینخود،انگیزش درونی خواندن را در خود پرورش دهند،پرداختن به واژههای کلیدی و موضوعاتجدید و اطمینان از اینکه زبانآموزان این مطالب را به خوبی فرا گرفتهاند،ایجاد احساسخودکارآمدی در زبانآموزان به عنوان یکی از قویترین جنبههای انگیزش،که در این زمینهمعلمان و پدر و مادر باید با محول کردن وظایف به زبانآموزان و دوری از تقویت منفی،ایناحساس را در آنها شکوفا سازند.
در پایان ضمن تأکید بر یافتههای این پژوهش که نشان داد همبستگی معناداری میانانگیزش خواندن و دانش پیشین زبانآموزان غیر فارسی زبان با درک خواندن آنها وجود دارد،ذکر این نکته را ضروری میدانیم که هر دو متغیر مستقل دانش پیشین و انگیزش خواندن از سازههای متعددی تشکیل یافتهاند که امید است در پژوهشهای آتی مورد بررسی و شناسایی قرارگیرند."