Abstract:
هدف اصلی این مقاله ارزیابی پژوهش های تربیتی منتشر شده در نشریات معتبر علوم تربیتی و روان شناسی ایران در بازه زمانی 85-1381، بر اساس طبقه بندی مغالطه های روش شناختی اسکات است. این پژوهش با هدف توجیه نقد اسکات انجام شد. در نتیجه مقاله های پژوهشی معتنابهی مورد بررسی قرار گرفتند تا تصویری کلی از وضعیت پژوهش های تربیتی در ایران ارائه شود. یافته های حاصل از بررسی مقاله ها، بر اساس نه مغالطه روش شناختی گزارش شد. این مغالطه ها شامل مغالطه معرفتی، مغالطه تجانس، مغالطه علی، مغالطه ذاتی گرا، مغالطه دانش فارغ از ارزش، مغالطه آینده نگری، مغالطه تحویلی، مغالطه جبرگرایانه و مغالطه عمل گرایی است. از 158 مقاله منتشر شده در نه نشریه علمی- پژوهشی ایران، 156 مقاله از روش پژوهش کمی، 6 مقاله از روش پژوهش ترکیبی و فقط یک مقاله با استفاده از روش پژوهش کیفی تدوین و منتشر شده است. در این پژوهش، کلیه مقاله ها به شیوه سرشماری، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که اغلب مغالطه های مورد وصف نه تنها در تمام پژوهش های کمی، بلکه در یک پژوهش کیفی و شش پژوهش ترکیبی مورد مطالعه نیز به تناوب مشاهده شدند. این نتیجه نیاز به یک رویکرد جدید در عرصه روش شناسی پژوهش را نمایان می سازد.
Machine summary:
در این بررسی،توجه به زمینههای پژوهشیمورد توجه پژوهشگران در عرصه تعلیم و تربیت و تناسب آن با ضرورتهای موجود برای تحول در اینزمینه،فرایند انجام یک پژوهش(از حیث روش و انطباق روشهای مورد استفاده با موضوع پژوهش)،توجه بهمسائل روششناختی پژوهش،شیوه نتیجهگیری از یافتههای پژوهش و نحوه بکارگیری عملی آنها درزمینههای مختلف آموزشی و تربیتی،میتواند مهم باش.
yessaB o} تاکید بر مغالطههای روششناختی{o1o}قابل وقوع در هر پژوهش تربیتی به هدف اصلی این مقاله اشاره داردکه در نهایت تصویر نسبتا روشنی از وضعیت پژوهشهای تربیتی در ایران به دست خواهد داد.
ycallaf egdelwonk eerf eulav o} (به تصویر صفحه مراجعه شود)مرور منابع مختلف حکایت از آن دارد که به رغم استفاده از تعبیرهای مختلف درباره مغالطه ومعرفی اشکال گوناگون از مغالطهها،میتوان وجوه مشترک فراوانی در بین آنها مشاهده نمود.
بهطور نمونهدر گزاره زیر پژوهشگر روند تدوین برنامه درسی دانشگاهی مشاهده شده در تعداد معدودی(31 دانشگاه)از دانشگاههای ایرانی را دال بر حکمی کلی چنین بیان میکند: «روندی که برای تدوین برنامه درسی دانشگاهی برای دانشگاهها در ایران درنظر گرفته شده است با اقداماتی که در دانشگاههای سایر کشورها بدین منظورلحاظ شده است،همخوانی دارد»(85/42-4) نتایج حاصل از بررسی مقالهها نشان داد که در پژوهشهای ترکیبی با تفوق پیشفرضهای پژوهشکمّی،استدلالی ارائه میشود که برمبنای آن پژوهشگر یافتههای به دست آمده از پژوهش مورد مطالعه راگواهی ناظر بر حقیقت موجود تلقی میکند.
مغالطه ذاتیگرا:نتایج بررسیهای انجامشده در جدول(6)حاکی از آن است که 8 درصدمغالطههای مشاهده در مقالههای مورد بررسی به این نوع مغالطه اختصاص دارد.
rof hcaorppa hcraeser A:erutraped fo tniop sa dlroW-efiL eht htiW.