Abstract:
تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین جو سازمانی و توانمندسازی دبیران دبیرستانهای متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور 89 دبیر از دبیرستانهای شهر بجنورد به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای اندازه گیری جو سازمانی از پرسش نامه چهار مولفه ای هوی و سیبو و برای توانمندسازی از پرسش نامه هشت مولفه ای ژاف و اسکات استفاده به عمل آمد. روایی هر دو پرسش نامه به تایید متخصصان رسید و برای سنجش پایایی ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 78/0 و 88/0 به دست آمد. جهت تحلیل داده ها، از آزمون های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، t و آزمون مربعات استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جو سازمانی مدارس و توانمندسازی دبیران ارتباط مثبت و قوی وجود دارد. بین جوهای باز و متعهدانه مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است. بین جو غیرمتعهدانه مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود ندارد. بین جو بسته مدارس و توانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است.
This study was aimed at investigating the relationship between organizational climate of schools and empowerment of teachers. A sample of 89 teachers was selected from high schools of in the city of Bojnoord through simple random sampling technique. Organizational Climate – (four dimension developed by Hoy and Sibo)، and Empowerment of Teachers-(eight dimension developed by Jof and Scott) were used in the for data collection. Both questionnaires had satisfactory content validity and their reliabilities were 0.78 and 0.88 respectively، using Cronbach Alpha coefficient. Data were analyzed with SPSS using analysis of variance، Pearson correlation coefficient، t-test، and chisquare. Findings indicated that there was a significant relationship between school organizational climate and empowerment of teachers. A significant relationship was found between open and engaged climates and empowerment of teachers. There was no significant relationship between disengaged climate of schools and empowerment of the teachers. Finally، a significant relationship was found between closed climate of schools and empowerment of the teachers.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی محاسبه شده معنادار است )133/0-r؛50/0<P( فرض تحقیق پذیرفته میشود یعنی با اطمینان 95% میتوان گفت بین جو متعهدانه مدارس وتوانمندسازی دبیران رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه مستقیم است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده معنادار است )854/0-r؛ 50/0<P( میتوان نتیجه گرفت که این فرض پذیرفته میشود یعنی با اطمینان 95%میتوانگفت بین جو بسته مدارس و توانمندسازی رابطه معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اینکه مقدار سطح معناداری آزمون خی دو بیشتر از 0/05 است میتوان گفتمقدار به دست آمده معنادار نبوده )141/3-2X؛50/0>P( و لذا نتیجه گرفته میشود که بااطمینان 95%بین شاخص باز بودن جو مدارس برحسب تحصیلات دبیران تفاوت معناداریوجود ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه مقدار سطح معناداری آزمون خی دو بیشتر از 0/05 است میتوان گفتمقدار به دست آمده معنادار نبوده )325/3-2X؛50/0>P( و لذا فرض پذیرفته نمیشود یعنیبا اطمینان 95%میتوان گفت بین دیدگاه دبیران در خصوص تعهد جو سازمانی برحسبتحصیلات آنان تفاوت معناداری وجود ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اینکه مقدار سطح معناداری آزمون خی دو بیشتر از 0/05 است میتوان گفتمقدار به دست آمده معنادار نبوده )666/1-2X؛50/0>P( و لذا میتوان نتیجه گرفت که بااطمینان 95%بین شاخص باز بودن جو مدارس و سابقه خدمت دبیران رابطه معناداری وجودندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه مقدار سطح معناداری آزمون خی دو بیشتر از 0/05 است میتوان گفتمقدار به دست آمده معنادار نبوده )225/3-2X؛50/0>P( و بنابراین با اطمینان 95%میتوانگفت بین تعهد جو سازمانی با سابقه خدمت دبیران رابطه معناداری وجود ندارد."