Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه الگوی برتری جانبی فرآیند درک شنیداری زبانی دردو گروه کودکان با سندرم داون و کودکان طبیعی بوده است. بدین منظور 9 آزمودنی با سندرم داون مشغول به آموزش در 5 مرکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی شهرستان مشهد با سن تقویمی16-9 سال و سن عقلی 5/6-6 سال و پنج آزمودنی طبیعی با سن تقویمی و عقلی 5/6-6 سال به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس، پس از کنترل متغیرهای مربوطه انتخاب شدند. پس از انتخاب کودکان راست دست از طریق استفاده از گزینه های پرسش نامه دست برتری آنت، از تکنیک الکتروانسفالوگرام (ای.ای.جی) جهت بررسی نوع برتری جانبی فرآیند درک شنیداری زبانی ازطریق ثبت ولتاژ امواج مغزی در قشر مغز(مناطق گیجگاهی)، در دو حالت استراحت و فعالیت (گوش دادن به داستان) استفاده شد. مقایسه داده های به دست آمده، نشان داد که میانگین ولتاژ امواج مغزی در مناطق گیجگاهی چپ و راست در حالت فعالیت و نیز درحالت استراحت، میان دو گروه آزمودنی متفاوت است.
Machine summary:
"بر این اساس ، درصد بیشتر افت ولتاژ امواج مغزی در نیمکرة راست کودکان با سندرم داون در حالت فعالیت (گوش کردن به داسـتان ) در قیـاس بـا نیمکرة چپ می تواند بیانگر وجود پردازش بیشتر اطلاعات و فعالیت بیشتر نواحی قـشری گیجگـاهی در نیمکرة راست این گروه باشد و به بیانی دیگر می توان گفت نیمکرة راست این کودکان ( بر مبنای نتـایج نسبی به دست آمده از این پژوهش ) برای فرآیند درک شنیداری زبانی برتری نشان می دهد.
نتایج به دست آمده در این بررسی به همراه دیگر نتایج روشهای رفتاری و الکتروفیزیولوژیکی که دال بر وجود برتری جانبی نیمکرة راست برای فرآیند درک شنیداری زبانی و نیز برتری جـانبی نیمکـرة چـپ برای فرآیند تولید زبانی و در مجموع بیانگر پردازش دوسویة اطلاعات زبـانی در سیـستم عـصبی گـروه کودکان با سندرم داون است ، می تواند به نوعی تأیید کننده نتایج بـه دسـت آمـده توسـط تـالال باشـد.
همچنین با توجه به نتایج ضمنی به دست آمده در این بررسی یعنی افت کلی ولتاژ امواج مغزی در گـروه کودکان با سندرم داون در هر دو نیمکرة چپ و راست ، در حالت استراحت در مقایسه با کودکان طبیعـی ، شاید بتوان احتمال وجود رابطه ای میان ظهور امواج مغزی غیر طبیعی و تأخیر گفتار و دیگـر نارسـاییهای زبانی مشاهده شده در این گروه را مطرح کرد."