Abstract:
هدف این مقاله، بررسی میزان انطباق محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم دوره ابتدایی با اصول اساسی انتخاب و سازماندهی برنامه درسی است. جامعه آماری شامل تمام معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر بیرجند، 110 نفر مرد و زن بوده، است. نمونه ی پژوهش همه معلمان شهر را شامل می شود. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه ای محقق ساخته با هدف بررسی میزان رعایت «اصول انتخاب محتوا» و «اصول سازماندهی محتوا» استفاده شده است. این پرسشنامه بسته پاسخ با مقیاس 5 درجه ای لیکرت مشتمل بر 42 سوال می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون tتک گروهی و دو گروهی مستقل، استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان دادند که میانگین دیدگاه معلمان در باره میزان رعایت اصول انتخاب محتوا و همچنین میانگین مولفه های مداومت و توالی در سازماندهی محتوا بالاتر از میانگین فرضی بوده است، یعنی از دیدگاه معلمان اصول انتخاب محتوا و اصل مداومت و اصل توالی در تدوین محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم رعایت شده است. ولی میانگین مولفه وحدت، از مولفه های اصول سازماندهی محتوا، پایین تر از میانگین فرضی بوده است.
The purpose of this investigation is to study amount of coordination of the content of social science textbook of 5 grade with content selection and organization principles of curriculum. Statistic population comprised of all teachers of 5 grades، 110 men women، in Birjand. The sample consisted all of the teachers. A researcher made questionnaire was used to study on teachers' views about the level of coordination of the content of textbook with principles of content collection and organization. This questionnaire has 42 questions and is made according to Likert scale. The T tests for independent samples and for paired samples were used for statistical analysis.
The results show that from the teachers' point of view، content selection principles and continuity and sequence principles of content organization are higher than assumed average، that is، it is regarded. But from the teachers' point of view، integration principle of content organization is not regarded.
Machine summary:
یافته های پژوهش نشان دادند که میانگین دیدگاه معلمان در بـاره میـزان رعایـت اصـول انتخـاب محتـواو همچنین میانگین مؤلفه های مداومت وتوالی در سازماندهی محتوابالاتر از میانگین فرضـی بـوده اسـت ، یعنـی از دیدگاه معلمان اصول انتخاب محتواو اصل مداومت و اصل توالی در تدوین محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم رعایت شده است .
مثلا، جوادی (١٣٧٧) در پژوهش خود با عنوان «بررسی نظرات اولیای یادگیرندگان ، یادگیرندگان و معلمان دوره ابتدایی درباره کتاب های درسی این دوره » به این نتیجه رسید که کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم نیازمند ادغام سه بخش آن در یک مجموعه و یکپارچه کردن دارد.
با عنایت به ایـن کـه کتـاب تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی دارای سه بخش مجزادریـک کتـاب واحـد اسـت و اهمیـت رعایت اصول اساسی برنامه درسی درآن ،لازم است میـزان انطبـاق محتـوای کتـاب تعلیمـات اجتماعی پایه پنجم دوره ابتدایی با اصول انتخاب و سازماندهی محتوا مورد بررسی قـرار گیـرد.
پژوهش حاضر بر آن است که دیدگاه معلمان پایه پنجم را در خصوص میزان انطباق محتـوا بـا اصول مهم انتخاب محتوا یعنی اهمیت ، اعتبار، علاقه و قابلیت یـادگیری و اصـول سـازماندهی محتوایعنی مداومت ، توالی و وحدت ، مورد مطالعه قرار دهد.
نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر معلمان پایه ی پنجم ، از اصول انتخاب محتوا، اصـول اهمیت ، اعتبار، علاقه و قابلیت یادگیری در تدوین محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایـه پـنجم رعایت شده است .
هم چنین نتایج یافته ها نشان می دهد که ازدیدگاه معلمان میزان رعایت اصول سازماندهی محتوا (مداومت ، توالی و وحدت )در تدوین محتوای بخش جغرافیا کمتر از بخش های تاریخ و مدنی بوده است .