Abstract:
برای پیاده سازی موفق پروژه ی مدیریت دانش در سازمان ها، شناسایی عوامل موثر بر موفقیت اجرای این پروژه، ضروری است؛ زیرا شناخت این عوامل می تواند به سازمان ها در طراحی، آمادگی سنجی، برنامه ریزی و پیاده سازی مدیریت دانش یاری دهد؛ اما این عوامل اولویت یکسانی ندارند و هم چنین مستقل از هم نیستند و دارای وابستگی های درونی هستند. ازطرفی دانشگاه ها نیز به عنوان یکی از سازمان های دانش محور، نیازمند پیاده سازی مدیریت دانش هستند. بنابراین، هدف این پژوهش، شناسایی، یافتن روابط علی و اولویت بندی عوامل موثر در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه ها، با روی کرد تصمیم گیری چندمعیاره ای است که وابستگی های موجود میان عوامل را نیز، در نظر می گیرد. به این منظور از روی کرد ترکیبی DEMATEL و ANP استفاده می شود. بر این اساس، این تحقیق از سه بخش اصلی شکل گرفته است. در گام اول، عوامل موثر در موفقیت مدیریت دانش، از ادبیات موضوع و محیط تحقیق استخراج می شود. پس از تایید این عوامل توسط خبرگان تحقیق، در گام دوم، وابستگی های درونی عوامل، با استفاده از روش DEMATEL محاسبه می شود و در گام سوم، به وزن دهی عوامل با استفاده از روش ANP پرداخته می شود. از نتایج مهم این تحقیق شناسایی عوامل علی و تعیین عوامل بحرانی موثر در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در محیط های دانشگاهی است.
Machine summary:
"این تحقیق که یک مدل ترکیبی تصمیمگیری چند معیارهی فازی{o1o}برای حل این مسأله ارایه میدهد،ابتدا با به کارگیری روش LETAMED {o2o}،روابط درونی عوامل اصلی را تعیین میکند و بعد از مشخص شدن ماتریس وابستگی عوامل،با استفاده از PNA {o3o}،به وزندهی آنها میپردازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحلهی سوم:اجرای روش LETAMED فازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این مرحله از خبرگان خواسته میشود تا با استفاده از متغیرهای زبانی جدول(2)، نظر خود را در مورد میزان تأثیر عوامل اصلی بر یکدیگر بیان کنند.
serocS psirC otni atad yzzuF gnitrevnoC o} &%01116MMPG011G% جمعآوری اطلاعات مربوط به این بخش،بر اساس پرسشنامهی مقایسات زوجی صورت میگیرد به عنوان نمونه،ترکیب نظرات افراد خبره برای مقایسهی زوجی زیر عوامل آموزش )6C( ،با استفاده از رابطهی(12)،در جدول(5)،درج شده است.
در جدول(7)،وزن عوامل و اولویتبندی انجام شده برابر آن،درج شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین به منظور شناسایی عوامل علی، ir ، jc و jc-ir با استفاده از رابطههای(12)و(13)، محاسبه میشوند که مقادیر آنها در جدول(8)درج شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری در این پژوهش ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع و کسب نظر خبرگان،به شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت اجرای مدیریت دانش در دانشگاهها،پرداختیم که در نتیجهی آن،10 عامل اصلی و 34 عامل فرعی شناسایی شد."