Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی، تدوین و هنجاریابی ابزار اندازه گیری مهارت های زندگی برای اجرا در دوره ابتدایی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش روان سنجی کلاسیک ، از روش سوال - پاسخ (IRT) الگوی راش نیز استفاده شد. پس از حذف پرسش های نامناسب و تجزیه و تحلیل داده ها، فرم نهایی مقیاس مذکور با 42 پرسش و چهار خرده مقیاس شامل مهارت های اجتماعی، خودنظم دهی، خویشتن داری و مسئولیت پذیری اجتماعی برای اندازه گیری مهارت های زندگی جامعه هدف مناسب و معتبر تشخیص داده شد. روش این تحقیق تهیه مقیاس مذکور از نوع تحقیق و توسعه آموزشی ((R&Dاست و جامعه آماری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال82- 81 بوده اند. روش نمونه گیری و حجم آن نیز در مراحل اجرای تحقیق مقدماتی، تجربـی و نهایـی مقیـاس به ترتیب روش نمونه گیری در دسترس40 نفر، خوشه ای چندمرحله ای120نفر و تصادفی خوشه ای و چندمرحله ای 300 نفر بوده است.
This article presents an account of the stages of a reliability objective instrument in order to measure life skills. In this way، we can understand the students’ weakness in different domain of life skills in the yard of five elementary schools. And we can help students based on their cognitive and affective characteristics and normalizing it in Tehran city. This test has four subdivisions such as social skills، self regulation، self controlling، and social responsibility. Primary designee of life skills test has contained 50 questions. After administering the pre test (to 120 students) and the final administration of the test to 300 students in the fifth grade level of elementary school in Tehran (81_82)، the designee was analyzed. The results obtained from the classical model and Item Response Theory (IRT) indicated that the mentioned scale consisting of 42 questions was significant to measure the life skills of the society subject group.
Machine summary:
روش این تحقیق تهیه مقیاس مذکور از نوع تحقیق و توسعه آموزشی (R&D) است و جامعه آماری دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 82-81 بودهاند.
مقیاس تدوینشدۀ مهارتهای زندگی در سه مرحله به شرح زیر به اجرا در آمده است: -مرحلۀ اول،اجرای مقدماتی:در این مرحله پیشنویس فرم مقدماتی که از طریق بررسی پیشینه و چارچوب نظری و پس از مشورت با اساتید فن و مصاحبه با دانشآموزان جامعۀ هدف با 50 پرسش تهیه شده بود،بر روی نمونۀ 40 نفری(20 دختر و 20 پسر)که در دسترس بود (نمونه در دسترس)به اجرا درآمد.
(1)- Educational Research & Development -مراحل تدوین مقیاس مهارتهای زندگی:اولین گام برای تهیۀ مقیاس مذکور،تعیین حیطۀ مهارتهای مورد سنجش است.
در این مرحله 3 گویه به دلیل عدم برازندگی با مدل و پایین بودن ضریب تمییز حذف گردید و در نهایت مقیاس مهارتهای زندگی با 42 گویه(پرسش)به تأیید رسید و از نظر درجۀ دشواری و فهمپذیری برای دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی مناسب تشخیص داده شد.
برازندگی و اعتباریابی مقیاس با نظریۀ کلاسیک پایایی(قابلیت اعتماد)مقیاس تدوینشدۀ مهارتهای زندگی از طریق دو روش همسانی درونی و بازآزمایی مورد سنجش قرار گرفت:به منظور برآورد همسانی درونی مقیاس در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفادهشده و در روش بازآزمایی،مقیاس تدوینشدۀ مهارتهای زندگی در دو نوبت و به فاصلۀ زمانی چهار هفته بر روی گروه واحدی(44 نفری)از آزمونشوندگان به اجرا درآمده است.
همچنین این مقیاس به منظور مقایسۀ عملکرد دانشآموزان ابتدایی در زمینۀ مهارتهای زندگی در کنار دیگر تکنیکها و ابزارهای اندازهگیری، ابزاری مفید برای معلمان و محققان آموزشی است.