Abstract:
مدیریت دانش، به عنوان عاملی استراتژیک در تصمیمگیری، مستقیما بر اثربخشی و رقابتپذیری سازمان ها تاثیر میگذارد. هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل اثرگذار بر فرایند خلق دانش در شرکتهای کوچک و متوسط سازمان صنایع و معادن استان مازندران بر اساس مدل نوناکا و تاگوچی است. جامعه ی آماری، 1151 نفر از مدیران شرکت های فعال در سازمان مذکور بوده است که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب، سپس با جمعآوری دادهها با استفاده از پرسش نامه ی استاندارد لی و چوی و تحلیل آن ها به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. یافتهها نشان داده است که هر چهار متغیّر مورد بررسی یعنی اجتماعیسازی، برونیسازی، ترکیب و درونیسازی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرایند خلق دانش با ضرائب 29 /1، 87 /0، 26 /1 و 94 /0 اثرگذاری داشتهاند. در پایان نتیجهگیری شده است که فرایند خلق دانش متغیّری نامشهود است و هر گونه ارتقا در آن در سطح جامعه ی آماری مورد مطالعه میتواند از طریق توجه به متغیّرهای چهارگانه تبیین کننده آن در دنیای واقعی، عملی شود
Machine summary:
"با توجه به بیان مسأله مذکور،هدف تحقیق حاضر تعیین،تبیین و رتبهبندی عوامل اثرگذار بر فرآیند خلق دانش در شرکتهای کوچک و متوسط سازمان صنایع و معادن استان مازندران بر اساس مدلی مفهومی ICES نوناکا و تاگوچی شامل چهار متغیر: اجتماعی سازی،بیرونی سازی،ترکیب و درونی سازی است.
در ضمن (1)- kasurP & tropnevaD (2)- amayoT dna akanoN (3)- la te eeL (4)- gnauhC dna drallA (5)- iksvoizreT dna teolG (6)- xednanreF-arreceB dna lawrehebaS (7)- neeKcM dna nahC (8)- nehC dna nehC (9)- remrahcS بسیاری از مطالعات به اهمیت مدل و متغیرهای اصلی مدل نوناکا و تاکوچی(1995)بر فرایند خلق دانش تأکید کردهاند(لی و چویی1،2004 و آواد و چزیری2،2003).
(1)- lleT & epicnerP (2)- nhdnisayaD آزمونهای مورد استفاده در تحقیق حاضر:1-مدل معادلات ساختاری به منظور تبیین کلیت و برازش معنیداری اثرات متغیرهای چهارگانه بر فرایند خلق دانش،2-دو جملهای به منظور تعیین این که آیا متغیرهای چهارگانه مشهود مذکور در ابزار پرسشنامه،به صورت تکتک،در فرآیند خلق دانش نقش داشتهاند یا خیر؟3-فریدمن به منظور رتبهبندی متغیرهای چهارگانه،4-همبستگی به منظور تعیین روابط بین متغیرها و نیز محاسبهی برخی شاخصهای مرکزی و پراکندگی بوده است.
(1)- yllannuN (2)- yrreF & nev-ed naV (3)- mobroS dna gnokseroJ &%04203MNPG042G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول زیر اثرات مستقیم،غیرمستقیم و کل حاصل از روابط تعاملی بین متغیرهای مشهود چهارگانه بر فرایند خلق دانش ارائه شده است.
در حقیقت ضرائب معادلهی ساختاری مذکور این امر را نشان میدهد که توجه به متغیرهای فوق برای ارتقای فرایند خلق دانش سازمانی در سطح جامعهی آماری مورد مطالعه،لازم است در درجهی اول بیشترین توجه به متغیر اجتماعیسازی باشد و در درجات بعدی به سایر متغیرها توجه شود."