Abstract:
حاکمیت فناوری اطلاعات بخش لاینفک حاکمیت در سازمان است و در بر گیرنده ی مسوولیت های هیات مدیره و مدیریت اجرایی سازمان است که شامل رهبری ساختار و فرایندها سازمانی است که تضمین می کند، فناوری اطلاعات از استراتژی ها و اهداف سازمان حمایت می کند و آن ها را توسعه می دهد. به دلیل فراگیر بودن و وابستگی سازمان ها به فناوری اطلاعات، اهمیت اتحاد میان واحدهای فناوری اطلاعات و گرایش استراتژیک کسب و کار افزایش یافته است و این اتحاد هدف اولیه ی حاکمیت فناوری اطلاعات است.در این مطالعه، بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات دو سازمان منتخب از بخش خدمات مالی (بانک پارسیان) و بخش تولیدی(صنایع خودرو سازی سایپا) با استفاده از چار چوب کوبیت[1]اندازه گیری و با یک دیگر مقایسه شد. نتایج نشان می دهد که تفاوتی بین بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات دو بخش وجود دارد و بخش خدمات مالی در مقایسه با بخش تولید در ارتباط با حاکمیت فناوری اطلاعات بالغ تر است. میانگین بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در بانک پارسیان 1.99 و در شرکت سایپا 1.57 است.
Machine summary:
"واژههای کلیدی :{VKحاکمیت فناوری اطلاعات،چارچوب کوبیت،بانک پارسیان،صنایع خودروسازی سایپاVK} (1)- )ygolonhceT detaler dna noitamrofnI rof sevitcejbO lortnoC(TIBOC (*)نویسنده مسئول-استاد گروه سیستمهای اقتصادی اجتماعی،دانشگاه علم و صنعت ایران (**)دانشجوی دورهی دکتری مدیریت و اقتصاد فناوری اطلاعات (***)دانشیار گروه تجارت الکترونیکیندانشگاه علم و صنعت ایران &%04213MNPG042G% 1-مقدمه یکی از اهداف به کارگیری گستردهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها افزایش قدرت رقابتپذیری در بازار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-3-چارچوبهای متفاوت برای سنجش بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در سالهای اخیر،چارچوبهای گوناگونی با هدف تعریف،ارزیابی و بهبود کنترل داخلی سازمانها منتشر شده است(رایدلی و همکاران،2004).
5-اهداف تحقیق هدف از این تحقیق ارزیابی و مقایسهی بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات دو سازمان منتخب در بخش خدمات مالی(بانک پارسیان)و بخش تولید(صنایع خودرو سازی سایپا)است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-ابزارهای گردآوری و تحلیل اطلاعات گردآوری دادههای مورد نیاز با هدف اندازهگیری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در دو سازمان انتخاب و برای مطالعهی موردی از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)چهار فرآیندی که در نمودار شمارهی چهار بیشترین بلوغ را در بخش خدمات مالی دارا هستند عبارتند از:نظارت و ارزیابی عملکرد فناوری اطلاعات(1 EM )،نظارت و ارزیابی کنترل داخلی (2 EM )،و تضمینپروری نظارتی با شرایط خارجی(3 EM )و مدیریت منابع انسانی فناوری اطلاعات(7 OP ).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)دو فرایندی که در نمودار شماره شش کمترین نمرهی بلوغ را دارند،تضمین خدمات مستمر(4 SD )و نظارت و ارزیابی داخلی(2 EM )هستند 4 SD &%04215MNPG042G% مربوط به پیشرفت،حفظ و تست طرحهای مستمر فناوری اطلاعات است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 14-تحلیل تفاوتها همانطور که در نمودار شمارهی هفت دیده میشود،بخش خدمات مالی به طور میانگین تقریبا(/42)درصد بیشتر از بخش تولید در رابطه با حاکمیت فناوری اطلاعات (1)- nosnhoJ &."