Abstract:
بنگاه های کوچک و متوسط، استخوان بندی اقتصاد هر کشوری را تشکیل می دهند. در اکثر کشورهای جهان، توسعه صنایع کوچک و متوسط جزء سیاست های اصلی و اولویت دار دولت ها به شمار می رود و رویکرد ویژه ای به منظور حمایت از ایجاد، رشد و بقای اینگونه واحدها اتخاذ می شود. در ایران، با وجود اینکه قریب 92 درصد بنگاه های اقتصادی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند، ولی سهم اندکی در ارزش افزوده و اشتغال کشور دارند، ضمن اینکه واحدهای صنعتی راکد و نیمه تمام بسیاری در کشور به چشم می خورد. در مطالعه حاضر عوامل موثر بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط را به روش فرآیند تحلیل شبکه ای(ANP) اولویت بندی کردیم. نتایج بدست آمده نشان می دهد که قوانین و سیاست ها به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط می باشد و بعد از آن پیشرفت صنعت و شدت رقابت در بنگاه ها به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار نشان داده شده است.
Machine summary:
نتایج بدست آمده نشان می دهد که قوانین و سیاست ها به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط می باشد و بعد از آن پیشرفت صنعت و شدت رقابت در بنگاه ها به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار نشان داده شده است .
کمکهای دولت به عنوان عامل خارجی مؤثر برای موفقیت کارآفرینان روستایی توسط شاخص هایی مانند کمکهای مالی ، آموزش و خدمات توسعه ، بازاریابی ، پشتیبانی اخلاقی ، کمکهای فنی ، زیرساخت ، و خط مشی های مربوط به کسب و کار مورد بررسی قرار گرفت .
این مطالعه به شکل تجربی نشان داد که عوامل داخلی و خارجی برای موفقیت کسب و کار کوچک که توسط کارآفرینان روستایی تجسم شده است ، مهم می باشد.
− شرفی نژاد(١٣٨٦) در پژوهش خود، اولویت بندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات بنگاه های کوچک و متوسط را به صورت ذیل می داند: کیفیت محصولات ، نگرش راهبردی مدیریت ، شدت رقابت داخلی ، توانایی دانش مدیریت ، مواد اولیه ، بهره مندی از تکنولوژی ، پیشبرد فروش ، تحقیقات بازاریابی ، عدم نوسانات غیرمنتظره ، تبلیغات ، برخورداری از زیرساخت ها، بنگاه های مرتبط و پشتیبان ، منابع مالی ، نقش دولت و امکانات علمی و تحقیقاتی .
برای اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط ، از روش فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) استفاده شده است .