Abstract:
مرجعیت علمی، اول بار توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) در عید غدیر سال1384عنوان گردید. گرچه در نگاه نخست به نظر می رسد واژه ای است که همه از آن مفهوم واحدی در ذهن دارند، اما در حقیقت هر کسی جنبه یا بخشی از آن را درک کرده، در صورت اراده به اقدام، مبتنی بر همان عمل می نماید. در واقع، بر اساس همین مساله ی ناهمگونی برداشت ها، مقاله حاضر رسالت خود را شفاف سازی موضوع به منظور برداشتن گام هائی استوار به سمت آن می داند. مفهوم مرجع و ویژگی های آن، علم و رویکردهای آن به منظور تبیین خطوط کلی پژوهش و حوزه اقدام مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن با مراجعه به نخبگان، داده های بدست آمده از مصاحبه های نیمه رهنمودی با بکارگیری استراتژی تئوری مفهوم سازی بنیادی، تجزیه و تحلیل شده و با استفاده از این استراتژی، مدل مفهومی مرجعیت علمی در قالب هفت مقوله و بیست و پنج مفهوم، تبیین می گردد.
Scientific authority had been put forward by Ayatollah Khamenei in visiting Imam Sadiq (A.S.) University in 2006. Despite of the common understanding of this idea، the inferences are different، which leads to differences in the performances. This study brings to the forefront the heterogeneity of interpretations of the scientific authority ، which may pave way for a better understanding the subject. Surveying the concept of authority، reviewing its main features، and upon referring to the elites، this study analyzed the collected data by applying Grounded Theory Strategy. Based on this strategy the conceptual model of scientific authority in seven areas and twenty five points is presented.
Machine summary:
"علمی که در عبارت مرجعیت علمی مورد نظر است،به بیانرهبر انقلاب،علمی مبتنی برتفکر دینی است که در مقامثبوت با دیگر علوم تفاوتی ندارد و در مقام اثبات،ریشه درفلسفه اسلامی داشته و تئوریپردازیهای این علم درچارچوب ارزشی اسلام انجام میپذیرد.
ازمنظری دیگر،براساس یکی از مفاهیم مرجعیت علمی مبنیبرپاسخگوئی به نیاز علمی،یک نهاد علمی بایستگی گسترهاقدام خود را تعیین نماید:کشور ایران،منطقه،مسلمانان جهانیا تمامی دنیا؟ 5-1-4 استفاده از فرصتها انتخابها و تعیین حیطه اقدام بایستی به گونهای باشد که ازفرصتها به خوبی استفاده گردد؛در غیر این صورت،نهادعلمی،متحمل هزینه فرصت از دست رفته خواهد شد.
در واقع،یک نهاد علمی مرجع بایستی مزیتهای یکنهاد علمی در سطوح کاربردی و سیاستگذاری را به طورنسبی داشته باشد،اما برای رسیدن به مزیت رقابتی بایستیراهبرد خویش را دستیابی به مرجعیت بنیادی تعریف نماید.
پاسخهای مسائل را در این سطح نمیتوان یافت؛اماگزارههائی است که برای تولید پاسخ و ارائه راه حل ناچار از مراجعه به آن هستیم،مانند فلسفه علم و روششناسی.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-2-3 مرجعیت کاربردی(میوهای) در این سطح از مرجعیت،پاسخها و راه حلها برای سوالها ومسالههای روز وجود دارد؛تفاوتی میان دانشگاهها نیست وهمه آنها برای پاسخ به نیازها و مسائل مردم تلاش میکنند.
(مفهوم به سوی تمدن اسلامی) 5-5 مقوله پنجم:مدیریت مرجعیت علمی(شکل 4) بدون تردید اداره قدرتمند مرجعیت علمی از نیازمندیهای آناست؛این معنا در موردها با بیان برخی تاکیدات به نحوشایسته مورد توجه قرار گرفته است.
هویت مرجعیت علمی این است که دانشگاه ما تصویر جامعیاز تعالیم اسلام در عرصههای انتخابی علم در مقام نظر ارائهدهد.
هویت مرجعیت علمی این است که دانشگاه تصویرجامعی از تمدن اسلامی در مقام عمل ارائه دهد."