Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشی در سه دوره از بازیهای المپیک تابستانی و زمستانی 1996 الی 2004 میباشد. نمونهها به روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدهاند. از مطالعه کتابخانهای استفاده شده و روش تحقیق از نوع گذشتهنگر، کاربردی و توصیفی است. نتایج تحقیق نشان داد که پخش تلویزیونی و خبررسانی، مجموع بینندگان تلویزیونی، میزان سود و درآمد بازاریابی وسهم هر یک از کمیتههای خانواده المپیک، برنامه فروش بلیط و برنامه مجوزدهی در المپیکهای زمستانی روند رو به رشد داشته است. حمایت مالی، تعداد حامیان مالی در المپیکهای زمستانی و برنامه فروش بلیط در المپیکهای تابستانی روند صعودی و سپس نزولی داشته است. برنامه مجوزدهی در المپیکهای تابستانی ابتدا سیر نزولی و سپس سیر صعودی داشته است. تعداد حامیان مالی در المپیکهای تابستانی روند نزولی داشته است. تعداد شرکا افزایش نامحسوسی داشته وسپس میزان آن ثابت مانده است. همچنین خبررسانی تلویزیونی سودمندترین شاخص بازاریابی در بازیهای المپیک بنظر میرسد. بنابراین سرمایهگذاری در فرصتهای تجاری بازیهای المپیک زمینه را برای توسعه آینده فراهم مینماید.
Machine summary:
"نتایج تحقیق نشان داد که پخش تلویزیونی و خبررسانی،مجموعه بینندگان تلویزیونی،میزان سود و درآمد بازاریابی و سهم هریک از کمیتههای خانواده المپیک،برنامه فروش بلیط و برنامه مجوزدهی در المپیکهای زمستانی روند رو به رشد داشته است.
همچنین نتایج جدول 5 نشان میدهد که منابع درآمد بازاریابی المپیک در سالهای 2000-1997 عبارت از حق پخش تلزیویونی 50 درصد،برنامه مجوزدهی 2 درصد،حامیان مالی 36 درصد،فروش بلیط 11 درصد و برنامه سکه 1 درصد بوده است.
pihsrentraP cipmylO ehT (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری این تحقیق مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشی را در سه دوره المپیک 2004-1996 بررسی کرده است.
این نتایج با تحقیقات فیاض(1382)مبنی بر ورزش،صنعت و بازاریابی،ایزدی (1383)مبنی بر عوامل مؤثر بر جذب حامیان مالی شرکتهی حامی فوتبال حرفهای ایران، لاچووست و گلاردن(2003)مبنی بر بررسی یک چهارچوب برای درک برنامههای بازاریابی ورزشی،آبراهامسون و همکارانش(2003)مبنی بر بررسی حامیان مالی به عنوان یک ابزار ارتباطی،اسپارکس و وست گیت(2002)مبنی براساس گسترش استراتژیهای موردنظر حامیان مالی در هاکی روی یخ،کوردینر(2002)مبنی بر بوکس و حامیان مالی به عنوان یک&%00104VMPG001G% ترکیبی متناسب یا ترکیب نامتناسب،جارویس(2002)مبنی بر حامیان مالی مسابقات سافت بال جهانی 2000،راینز(2002)مبنی بر حامیان مالی جام جهانی راگبی،گلادن و ولف(2001) مبنی بر حامیان مالی ورزشهای دانشگاهی،روی و کورندل(2000)مبنی بر استفاده مدیران از حیامان مالی،تارانتو(1998)مبنی بر رویدادهای ورزشی همانند یک ابزار بازاریابی و پیشرفت، تیلور و همکارانش(1994)مبنی بر آگاهی حامیان مالی و تصویر شرکت،مک دونالد(1991) مبنی بر حامیان مالی و تصویر حامیان همخوانی دارد.
seires dlrow yb dehsilbuP :semaG cipmylO eht fo noitomorp dna gnitekram :)5002(.
4 :lov pihsrosnopS & gnitekram trops fo lanruoJ lanoitanretnI ."