Abstract:
در این مقاله به ارائه یک مدل ترکیبی برای برون سپاری خدمات گارانتی خواهیم پرداخت. مدل از دو مرحله تشکیل شده است. هنگامی که محصولی معیوب برای تعمیر فرستاده می شود، در فاز اول با استفاده از PROMETHEE فازی شروع به رتبه بندی پیمانکاران طرف قرارداد می نماییم و در فاز بعدی با استفاده از برنامه ریزی چندهدفه، اقدام به تخصیص و ارسال محصول برای انجام تعمیرات مورد نیاز می کنیم. هدف اصلی در این مدل، کمینه کردن هزینه های تحمیل شده به شرکت ها و بیشینه کردن رضایت مشتریان است که این امر با استفاده از برنامه ریزی خطی صفر و یک دوهدفه و با تکیه بر اولویت های تعیین شده در گام اول مدل محقق می شود. هرچه بتوانیم زمان انتظار مشتری در صف و مسافت طی شده برای رسیدن محصول به تعمیرگاه طرف قرارداد را کمتر نماییم، رضایت مشتری بیشتری را به دست آورده ایم که البته این هدف با در نظر گرفتن مسافت بررسی می شود. لازم به ذکر است که مدل ما پویاست و می توان از آن در بسیاری از شرکت ها استفاده نمود.
Machine summary:
لذا در چنین مواردی، ضروری است که تولیدکننده فقـط بـه فکـر کـاهش هزینـه نباشـد و مواردی از قبیل توان پیمانکاران ، کیفیت کاری آنها و دیگر موارد مورد نظر خود را در برون سپاری خدمات گارانتی جستجو نماید، زیرا در غیر این صورت ، در بلندمدت بـا مشـکلاتی روبـرو خواهـد شد.
توجه به برنامه ریزی برای خدمات گارانتی و مدل های آن از دو دهه پیش شروع شده است و «بلیشک و مورتی ١» مطالعات عمیقی را در این باره انجام داده انـد.
گرچه تحقیقات فراوانی در مورد برون سپاری و یا خدمات گارانتی انجام شده اسـت و مـدل هـای فراوانی برای هر یک وجود دارد، ولی تا کنون هیچ تحقیقی کـه ایـن دو موضـوع را بـه صـورت ترکیبی با هم در نظر بگیرد، انجام نشده است .
در این مقاله ، از اولویت ها به عنوان شاخصی برای بیشینه کردن رضـایت مشـتریان اسـتفاده شده است ؛ یعنی هدف ، اختصاص محصولات معیـوب بـه پیمانکاریسـت کـه عـلاوه بـر داشـتن بالاترین امتیاز، کمترین هزینه ممکن را داشته و تا حد امکان به خریدار نزدیک باشد بـرای ایـن منظور، یک مدل ترکیبی طراحی شده است که در قسمت بعدی توضیح داده میشود.
مقایسات زوجی گزینه های امکانپذیر مجموعه A، ساختار اجرایی و طبیعی زیر را نشان میدهد: (رجوع شود به تصویر صفحه) در این روش برای محاسبه و ارزیابی انحرافات گزینه ها نسبت به شاخص های مختلف ، یک معیار تعمیم یافته برای هر شاخص در نظر گرفته میشود.