Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری والدین با رفتارهای اجتماعی و غیر اجتماعی در بازی کودکان پیش دبستانی بود. بدین منظور از نمونه ای متشکل از 100 کودک 3-6 ساله شهر شیراز استفاده شد که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس تجدد در شیوه های فرزندپروری (شیفرن و اگارتون، 1985) و مقیاس رفتار بازی کودکان پیش دبستان (کوپلن و رابین، 1998) بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری بیان کننده وجود قدرت پیش بینی کنندگی باورهای ترقی خواهانه والدین برای رفتارکم گویی، رفتار گوشه گیری فعال، بازی اجتماعی و بازی خشن کودکان بود. باورهای مستبدانه والدین، رفتارهای کم گویی کودکان را پیش بینی می کرد. نتایج نیز نشان دهنده تفاوت الگوی قدرت پیش بینی کنندگی شیوه های فرزند پروری والدین برای رفتارهای کودکان در بازی در گروه دختران نسبت به پسران بود.
Machine summary:
با توجه به این کـه رفتارهـای اجتمـاعی افـراد در کـودکی می تواند پیش بینی کنندة شهروند اجتماعی خوب در بزرگسالی وضـامن سـلامت روان فـرد و جامعه باشد و همچنین به دلیل اهمیت داشـتن نقـش بـازی در رشـد اجتمـاعی کودکـان ودر راستای پژوهش های مذکور پیشین ، پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به سؤالهای زیر انجام شد : ١‐ آیا شیوه های فرزندپروری والدین (ترقی خواهانه ٢مستبدانه ٣) می تواند پـیش بینـی کننـدة معناداری برای رفتارهای کودکان در بازی (رفتارهای کم گویی ، رفتارهای گوشـه گیـری منفعل ، رفتارهای گوشه گیری فعال، بازی اجتماعی ورفتارهای خشن ) باشد؟ 1.
یافته های پژوهش نتایج با توجه بـه سـؤالهـای پـژوهش در سـه بخـش قـدرت پـیش بینـی کننـدگی شـیوة فرزندپـروری والـدین بـرای رفتارهـای کودکـان در بـازی در کـل نمونـه ، مقایـسه شـیوه هـای فرزندپروری والدین پسران با والدین دختران وقدرت پیش بینی کنندگی نوع شیوة فرزند پروری والدین برای رفتارهای کودکان در بازی به تفکیک در دختران وپسران ارائه می شود.
بحث ونتیجه گیری این مطالعه در راستای پاسـخ بـه اولـین سـؤال پـژوهش ، (آیـا شـیوه هـای فرزنـدپـروری والدین (ترقی خواهانه ، مستبدانه ) می تواند پیش بینی کنندة معناداری برای رفتارهای کودکـان در بازی باشد؟) به این نتیجه دست یافت که با افزایش باورهای ترقی خواهانـه والـدین رفتارهـای کم گویی کودکان کاهش وبا افزایش باورهای مستبدانة والدین رفتار کم گویی کودکـان افـزایش می یابد.
On the Links Between Attachment Style, Parental Rearing Behaviors, and Internalizing and Externalizing Problems in Non-Clinical Children.
Parenting and internalizing problems: Testing models of bidirectional socialization in early childhood.