Abstract:
نوشتار حاضر، نخست روند ورود علوم تربیتی، منبعث از نظری ه ها و آراء متفکران مغرب
زمین، به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشورهای اسلامی به ویژه ایران را مورد بحث و
بررسی قرار می دهد؛ آنگاه برخی از نارساییهای کتابهای درسی دانشگاهی حوزه علوم
تربیتی تدوین شده بر اساس مکاتب فکری غربیان را برمی شمارد. سپس به تلاشهایی که
در زمینه بازنگری متون درسی دانشگاهی رشته مذکور، در دهه های اخیر در ایران شده
است اشاره می کند. در پایان راهکارهایی برای تدوین کتابهای درسی دانشگاهی حوزه
مزبور بدین شرح ارائه می دهد: 1) آزمون نظریه های روان شناختی وتربیتی با توجه به
بستر فرهنگی جامعه ایران ، 2) نقد مکاتب روا ن شناختی وتربیتی مطرح شده از سوی
متفکران غربی ، 3) نظریه پردازی باالهام از منابع اسلامی ، 4) انتشاریافته های پژوهشی
بومی درکتابهای درسی دانشگاهی.
Machine summary:
در پایان راهکارهایی برای تدوین کتابهای درسـی دانـشگاهی حـوزه مزبور بدین شرح ارائه می دهد: ١) آزمون نظریه های روان شناختی وتربیتـی بـا توجـه بـه بستر فرهنگی جامعه ایران ، ٢) نقد مکاتب روان شناختی وتربیتـی مطـرح شـده از سـوی متفکران غربی ، ٣) نظریه پردازی باالهام از منابع اسلامی ، ٤) انتـشاریافته هـای پژوهـشی بومی درکتابهای درسی دانشگاهی .
به موازات تدریس دروس علوم تربیتی در دانشسرای عالی ، تدریس ایـن دروس در مراکز تربیت معلـم دوره ابتـدایی (دانشـسراهای مقـدماتی و کـشاورزی ) وابـسته بـه وزارت آموزش و پرورش (وزارت فرهنگ سابق ) نیز متداول گردید و بـرای دروس علـوم تربیتـی در این سطح نیز کتابهایی تهیه شد تا معلمان دوره ابتدایی نیز مانند دبیـران دوره متوسـطه بـا علوم تربیتی آشنا شوند و از یافته های ایـن رشـته بـرای بهبـود فراینـد تعلـیم و تربیـت سـود جویند.
بنابراین ، همه انتظار داریم که علوم تربیتـی بتوانـد در کشور ما از لحاظ نظری به عنوان حوزه ای تخصصی چون سایر رشته هـای علـوم انـسانی مرزهای خود را گسترش دهد و هویت خود را بـه عنـوان دانـشی میـان رشـته ای بـه خـوبی بنمایاند و به لحاظ عملی هم ، بتواند فهم درستی از فرایند تعلیم و تربیت به دسـت دهـد، آن را از اتکا به اندیشه های غربی خارج کند و به کمک یافته های برگرفته از تحقیق به کـسانی که با عمل تربیتی سر و کار دارند، از سیاسـت گـذاران و برنامـه ریـزان گرفتـه تـا مـدیران و معلمان و مشاوران مدارس و خانواده ها مدد رساند.