Abstract:
در ادبیات مربوط به حوزه ی انتشار نوآوری، تحقیقات زیادی در مورد پذیرش نوآوری صورت گرفته است. در مدل مفهومی این تحقیق ، سازو کار تاثیر سازه های ویژگی های نوآوری و کیفیت رابطه در چارچوب متغیرهای ادراکی ارزش و مخاطره ادراک شده بر قصد پذیرش افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیق از نظر دسته بندی تحقیقات برحسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر دسته بندی بر حسب نحوه گرد آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه است. جامعه ی آماری این تحقیق استفاده کنندگان حداقل یکی از محصولات الکترونیکی ذکر شده در طرح تحقیق بوده اند و نمونه ی آماری نهایی این تحقیق نیز شامل 373 مشتری بالفعل محصولات الکترونیکی در مناطق 22 گانه ی شهر تهران هستند. روش اصلی تجزیه و تحلیل داده ها ماتریس همبستگی یا کواریانس با رویکرد تحلیل مسیر بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد تعهد رابطه ای و اعتماد عام با تاثیر بر مخاطره و ارزش ادراک شده پذیرندگان بر قصد پذیرش آنان تاثیر می گذارند. علاوه بر این، از میان ابعاد نوآوری نیز تنها ابعاد سازگاری و قابلیت آزمایش بر قصد پذیرش افراد تاثیر مستقیم دارند، ابعاد پیچیدگی و قابلیت استفاده بر مخاطره ادراک شده تاثیر دارند و همچنین قابلیت استفاده و مزیت نسبی نوآوری نیز بر ارزش ادراک شده ی نوآوری موثرند.
Machine summary:
"در مدل مفهومی این تحقیق،سازوکار تأثیر سازههای ویژگیهای نوآوری و کیفیت رابطه در چارچوب متغیرهای ادراکی ارزش و مخاطرهی ادراک شده بر قصد پذیرش افراد مورد مطالعه قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که سازوکار تأثیر متغیرهای مستقل مذکور بر متغیر وابسته قصد پذیرش نوآوری،در چارچوب متغیرهای میانجی مخاطره و ارزش ادراک شده پذیرنده مورد بررسی و آزمون قرار میگیرد که این امر بهعنوان نوآوری این تحقیق محسوب میشود.
البته قابل ذکر است که این سازه در چارچوب متغیرهای ارزش و مخاطره ادراک شده-بهعنوان فرضیات فرعی-مورد آزمون قرار گرفته است: فرضیهی اصلی 1:ادراکات پذیرندگان نوآوری بر قصد پذیرش نوآوری تأثیر معناداری دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شمارهی دو معناداری ضرایب و عوامل حاصل شده مدل اندازهگیری روابط مستقیم و غیرمستقیم میان سازهها و متغیرهای مستقل تحقیق(ابعاد نوآوری و کیفیت رابطه)،متغیرهای میانجی(مخاطره و ارزش ادراک شده)و متغیر وابسته (قصد پذیرش نوآوری) را نشان میدهد.
(1)- AESMR (2)- eulavP (3)- IFG (4)- IFN (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل معادلهی ساختاری روابط مستقیم نمودار برحسب ضرایب استاندارد روابط قابل قبول-در چارچوب مدل ضرایب غیر استاندارد1نیز عبارت است از: (؟؟؟) (1)- eulav t (؟؟؟) ضرایب استاندارد t مدل پذیرش نوآوری شکل شمارهی یک نشان میدهد که از میان متغیرهای مربوط به ابعاد نوآوری،متغیر پیچیدگی و قابلیت استفاده بر متغیر میانجی مخاطرهی ادراک شده تأثیر دارند.
تأثیر متغیر میانجی ارزش ادراک شده نوآوری بر قصد پذیرش محصول جدید نیز ادراک شدهی محصول جدید در رابطه با کیفیت مدل جدید یک محصول در مقایسه با سایر محصولات مشابه و یا پایین بودن هزینهی بهکارگیری مدل جدید یک محصول و یا منافع زیادی که در نتیجهی بکارگیری یک محصول الکترونیکی جدید عاید افراد میشود،قصد خرید و آزمایش آن محصول در ذهن فرد شدت میگیرد."