Abstract:
هزینهیابی هدف با ادغام نیازهای مشتری، ویژگیهای فنی و اطلاعات هزینه در مرحله طراحی محصول و حذف کارکردهای فاقد ارزش افزوده، نقش مهمی در مراحل مختلف چرخه حیات محصول بازی میکند. از تکنیکهایی که میتوان برای اجرای موفقیتآمیز فرایند هزینهیابی هدف استفاده کرد، QFD و مهندسی ارزش هستند. هدف از این مقاله، ارائه مدل تلفیقی از روشهای هزینهیابی هدف، QFD و مهندسی ارزش است تا به وسیله آن نقش هزینهیابی هدف در مدیریت هزینههای تولیدی بررسی شود، همچنین، مشخصات کیفیتی که باعث برآورده شدن نیازهای مشتری خواهد شد، ارتقا یابد.، یافتهها نشان میدهد که تلفیق هزینهیابی هدف، QFD و مهندسی ارزش فن مؤثری در مدیریت هزینههای فرایند تولید میباشد. نتایج این تحقیق، بیانگرآن است که تلفیق این سه تکنیک باعث خواهد شد تا شرکت از نظر هزینه به یک مزیت رقابتی دست یابد.
Machine summary:
"فن پیچ و مهره چرخ زنجیر تابلوی برق رنگ گیربکس موتور اهمیت نیازها نیازهای مشتریان 5 5 5 9 9 5 5 6 کیفیت ماشین 1 5 9 9 9 کیفیت خط ایجاد شده روی لوله 1 1 1 9 1 5 5 7 قیمت 1 5 1 1 4 قابلیت قرار گرفتن روی خطوط و حالات مختلف 1 5 9 1 5 ایجاد خطوط با ضخامت مختلف روی لوله های با قطرهای مختلف 5 1 5 1 5 5 1 6 دوام 1 1 5 1 5 استحکام دستگاه از نظر فیزیکی و ساختاری 85 48 72 213 91 250 166 وزن نهایی مشخصه های فنی 5 7 6 2 4 1 3 اولویت بندی مشخصه های فنی شکل2: ماتریس خانه کیفیت برای اکسترودر خط زن جدول2: هزینه تخمینی محصول پارامتر هزینه به میلیون ریال بهای مواد اولیه آهن آلات 55/4 تابلو برق 11 موتور 3 فن 1 رنگ 2 پیچ و مهره 4/0 چرخ دنده 6/0 چرخ زنجیر 35/0 ورقPVC شفاف 8/0 دستگیره 25/0 گیربکس 5/4 فلکه های چدنی انتقال نیرو 45/0 جمع کل مواد اولیه 9/28 هزینه کار مستقیم حقوق 7/5 اضافه کار 1/1 هزینه بیمه 23% سهم کارفرما 7/0 هزینه حق جذب 25/0 عائله مندی 5/0 حق مسکن 7/0 بن کار گری 3/0 جمع کل کار مستقیم 25/9 هزینه های سربار نگهداری و تعمیرات 1/1 هزینه استهلاک 25/0 هزینه آب و برق و گاز 17/0 هزینه متفرقه 35/0 هزینه ضایعات 15/0 جمع کل سربار تولید 02/2 بهای تمام شده محصول 17/40 6 -3-تعیین هزینه تخمینی با توجه به نتایج QFD برای گزینه های پذیرفته شده مختلف با توجه به نتایج حاصل شده از مرحله قبل به علت اینکه گیربکس، تابلو برق و موتور دارای بالاترین اولویت در میان مشخصههای فنی هستند، بنابراین، این قطعات باید دارای بالاترین کیفیت باشند تا نیازهای مشتری به بهترین وجه برآورده شود.
Zengin, Y and Ada, E, (2010), "Cost management through product design: target costing approach", International Journal of Production Research, 4( 19), 5593-5611 پینوشت: Mageed and Kelety Ansari et al.
Ansari and Bell Dekker and Smidt Hales and Staley Cooper and Slagmulder Gagne and Discenza Zengin and Ada Gandhinathan et al Kee Yuan Hsu Han et al."