Abstract:
هدف این مقاله، بررسی تعالی سازمانی بر اساس مدل پیترز و واترمن در شرکت مهندسی قائم سپاهان اصفهان است. متغیرهای مورد ارزیابی در این مدل هشت متغیر تعصب به عمل، توجه به نیازهای مشتریان، استقلال و کارآفرینی کارکنان، افزایش بهره وری از طریق کارکنان، توجه به ارزش های مشترک، پایبندی به کار اصلی، استفاده از ساختارهای ساده و انعطاف پذیری است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی می باشد، جامعه آماری متشکل از کلیه کارکنان شرکت مهندسی قائم سپاهان اصفهان بوده که نمونه ای به روش نمونه گیری تصادفی ساده به حجم 89 نفر محاسبه شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 45 سوال از نوع پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون t یک طرفه، T2 هتلینگ و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان دهنده آن است که t مشاهده شده در خصوص هشت متغیر مدل تعالی سازمانی پیترز و واترمن در این شرکت بالاتر از سطح متوسط قرار دارد و در نتیجه، این شرکت بر اساس مدل تعالی سازمانی پیترز و واترمن، سازمان متعالی است. در نهایت، با در نظر گرفتن الگوی تحقیق، مقاله حاضر به مدل سیستمی از مدل مورد نظر دست یافت.
Machine summary:
"جدول 2- تناظر هر یک از سوالهای پرسشنامه برحسب متغیرهای پژوهش متغیرها سؤالهای متناظر شماره سوال تعصب به عمل علاقه کارکنان به کارهای تخصصی، یادگیری از تجربه های قبلی، تعهد کامل به بیانیه ماموریت سازمان، نظارت بر فرایندها تا حصول نتایج اعمال 1 ، 9 ، 17 ، 25 توجه به نیازهای مشتری تعهد پاسخگویی به نیازهای مشتری از بالاترین رده سازمان ، تمایل به خدمتگزاری به مشتریان از اهداف اصلی سازمان، حضور فعال مدیر ارشد در برنامه ارائه خدمت به مشتریان ، طبقه بندی مشتریان بر اساس نیازها ، درک کامل نیازهای مشتریان توسط کارکنان ، توجه به نیازهای مشتریان از جمله مهمترین نگرانی های سازمانی 2 ،10،18،26،33، 38 استقلال و کارآفرینی برخوردای کارکنان از آزادی عمل نسبت به انجام وظایف شغلی ، تقویت روحیه کار آفرینی با تفویض اختیار ، ایجاد فرصت مناسب برای نوآوری و ابتکار عمل ، لحاظ کردن میزان نوآوری هر قسمت به عنوان ضریبی در پاداش ، تحمل خصوصیات منفی افراد خلاق توسط سازمان ، تقویت روحیه تحمل شکست ، استقبال از نظرهای متفاوت از سوی کارکنان ، افزایش اختیارات کارکنان متناسب با توانایی های آنها 3،11،19،27،34،39،42،44 افزایش بهره وری با استفاده ازکارکنان اعتقاد به کیفیت گرایی ، ارائه برنامه های جامع و عملی برای افزایش بهره وری ،ایجاد فرایندهایی برای مشارکت تمام کارکنان ، پرداخت پاداش بر اساس عملکرد هر فرد ، همسویی و هماهنگی اهداف و آموزش های فردی با نیازهای سازمان ، تقدیر از افزایش تلاش کارکنان در ایجاد بهبود و گسترش موفقیت سازمان 4،12،20،28،35،40 ارزش های مشترک اهمیت ارزش های اساسی حاکم بر جامعه ، هماهنگی بین ارزش های کارکنان و اهداف سازمان ، تحکیم ارزش های سازمان با نصب شعارهایی در سازمان ، اعتماد و اطمینان به کارکنان ، احترام به ارزش های مشتریان ، اهمیت ارزش های مرتبط با سود آوری ، حمایت و تاکید بر ارزش های سازمان توسط مدیران ارشد ، حمایت کامل از ارزش های سازمان توسط خط مشی ها 5،13،21،29،36،41،45،43 مزیت رقابتی سرمایه گذاری در فعالیت های گوناگون در برای پایبندی به کار اصلی ، همسویی چشم انداز سازمان در برای پایبندی به کار اصلی ، خودداری از انجام فعالیت هایی که مدیریت با آن آشنایی ندارد ، توسعه فعالیت های مرتبط با توانایی های اصلی 6،14،22،30 ساختارهای ساده اطلاع کامل کارکنان از فرایند کارها به علت ساختار ساده ، واگذاری اختیارات به رده های پایین سازمان، ابلاغ اهداف کلی به صورت دستورالعمل به کلیه قسمت ها ، تدوین برنامه های اساسی توسط واحدهای ستادی ، انجام کارهای اجرایی توسط واحدهای صفی 7،15،23،31،37 انعطاف پذیری تدوین اهداف سازمان به گونه ای که قابل تغییر در شرایط متغیر محیطی باشند ، احترام به ارزش های کارکنان توسط مدیر ، انجام وظایف به بهترین نحو توسط کارکنان ، انعطاف پذیر بودن ضوابط کار 8،16،24،32 درابتدا میزان پایایی پرسشنامه محاسبه شد."