Abstract:
هدف این مقاله بررسی نوع بازده نسبت به مقیاس وصرفه های ناشی از مقیاس در دانشگاه آزاد اسلامی، با استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ طی دوره 84 – 1379می باشد. نتایج نشان می دهد واحدهای مورد بررسی بطور میانگین در ارائه خدمات آموزشی در سطح کاردانی - کارشناسی در حالت بازده کاهنده و عدم صرفه های ناشی از مقیاس و در سطح کارشناسی ارشد - دکتری در حالت بازده فزاینده و وجود صرفه های ناشی از مقیاس قرار دارند. همچنین تعداد بهینه دانشجو در سطح کاردانی وکارشناسی 9000-7000 نفر، دانشجو در سطح کارشناسی ارشد ودکتری 1000-800 دانشجو می باشد.
This paper investigates the economies of scale of higher education in Islamic Azad University. We use the long-run Translog multi product cost function and estimate، respected to the homogeneity and symmetry restrictions، to use Systematic Iterative Seemingly Unrelated Regression (ISUR). The data will be collected from 29 selected branches of Islamic Azad University during 2000-2005.Results indicate diseconomies of scale in level of undergraduate education and economies of scale in level of postgraduate education and an optimal number of students for undergraduate education is 7000 to 9000 and for postgraduate education is 800 to 1000.
Machine summary:
سوال اساسی این است که اندازه بهینه تعداد ثبت نام دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی به چه میزان است ؟ بر این اساس، هدف مقاله حاضر آن است که با تعیین نوع بازده نسبت به مقیاس و مقیاس بهینه ثبت نام دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی راهبردی مدیریتی برای تصمیم گیری در این حوزه ارائه نماید و با استفاده از تابع هزینه بلندمدت ترانسلوگ و اطلاعات مربوط به تعدادی از واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی سعی شده است بر اساس شاخصها و معیارهای تبیین کننده وضعیت کمّی و کیفی آموزشی در هر واحد دانشگاهی، میزان بهینه ثبت نام دانشجویان در مقاطع مختلف تعیین گردد.
در مطالعه حاضر برای بررسی نوع صرفههای ناشی از مقیاس و اندازه بهینه یک واحد دانشگاه آزاد، از طریق تخمین تابع هزینه ترانسلوگ[17] شماره (1) با دو محصول (تعداد دانشجویان کاردانی و کارشناسی = و تعداد دانشجویان کار شناسی ارشد و دکتری = ) و قیمت سه نهاده (قیمت نیروی کار مدرس = ، قیمت نیروی کار غیر مدرس = و قیمت عامل سرمایه = ) به صورت زیر استفاده شده است: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از آنجا که مدل ترانسلوگ متقارن است برای برقراری شرط تقارن و ایجاد برابری مشتقهای جزئی متقاطع تابع هزینه ترانسلوگ باید: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در کل، تابع هزینه ترانسلوگ بدون محدودیت بازده ثابت نسبت به مقیاس، دارای ویژگیهای مثبت بودن تابع هزینه، متقارن و همگن بودن خطی در قیمت نهادههاست.