Abstract:
مقايسه آثار سهراب سپهري، شاعر معاصر ايران و جبران خليل جبران، شاعر و نويسنده معاصر عرب، در حوز ه ادبيات تطبيقي مكتب آمريكا مي گنجد، زيرا ميان سپهري و جبران تاثير و تاثري نبوده است.
يكي از وجوه مشترك ميان نوشته هاي اين دو هنرمند، طبيعت گرايي است كه در آثارشان به مثابه آرمان شهر قرار گرفته است. اين دو اديب در اين آرمانشهر براي رسيدن به ملكوت، وحدت و دوري از شهر آراسته به ظواهر صنعتي، در تكاپو هستند. در اين ميان، سپهري به طبيعت نزديكتر است و پيوسته زبان به ثناي پديده هاي نيك و بد طبيعت مي گشايد و در انديشه خود ديدگاهي متضاد نسبت به طبيعت ندارد و سرانجام در آرمان شهر خود به آرامش روحي ميرسد، با وجود اين به اسرار عناصر طبيعت دست نمي يازد. اما جبران عليرغم طبيعتستايي اش، گاهي در ظاهر، به ذم پديده هاي طبيعت مي پردازد و با مكاشفه اسرار طبيعت، خود را نسبت به محقق ساختن آرمان شهر دردل طبيعت عاجز مي بيند.
Comparing the works of Sohrab Sepehri، Iranian contemporary poet and Jibran Khalil Jibran، Arabian contemporary author fits the comparative literature in the American school though no such effects have been observed to exist between these two literary Characters.
One of the commonalities between these two literary figures is naturalism which has been considered as the utopia in their works. The two literary in this utopia، they strive to reach heaven and unity and get away from the city decorated with industrial ornamentations، in which Sepehri is closer to nature and is always praising good or bad natural phenomena and has no negative views about nature and finally reaches spiritual comfort; despite that، he does not touch upon the secrets of the elements of nature. In contrast، Jibran sometimes complains about the nature despite his apparent love for nature and by discovering the secrets of nature، he finds himself incapable of realizing his ambition for building a utopia at the heart of nature.