چکیده:
یکی از عوامل موثر بر کارایی و تاثیر فعالیتهای یک بانک، مکان جغرافیایی مناسب آن است،به طوری که اگر در ابتدای تاسیس یک شعبه، مکانی انتخاب شود که بیشترین ویژگیهای یک مکانبهینه برای تاسیس یک شعبه را داشته باشد، میتوان ادعا کرد که اهداف دیگر بانک بهراحتی به دستخواهند آمد. در این مقاله برای ارزیابی شعب بانک از دیدگاه موقعیت مکانی، از عوامل ذهنی و عینیاستفاده میکنیم. جامعه تحقیق بانک صادرات ایران در محدوده حوزه 9 سرپرستی جنوب تهران است.تحقیق، سه سوال پژوهشی دارد. برای پاسخ به سوال اول، پس از شناسایی 8 عامل ذهنی و 1 عاملعینی، آنها را برای ارزیابی شعب موجود با لحاظ موقعیت مکانی به کار بردیم، برای پاسخ به سوال دوم،از مقایسات زوجی تحلیل سلسله مراتبی برای به دست آوردن وزن معیارهای ذهنی هریک از شعب، البتهبرای ادغام نظرات اعضای نمونه آماری، از میانگین هندسی استفاده کردیم و برای معیارهای عینی ازدادههای عملکردی 8 ماهه بهره بردیم و برای پاسخ به سوال سوم، از مدال براون- جیسون برایاولویتبندی شعب مورد مطالعه از طریق ادغام و ترکیب عوامل ذهنی و عینی سوال دوم استفاده کردیم.در پایان، به این نتیجه رسیدیم که در هر شبکه بانکی، اعم از خصوصی و دولتی، شعب بانک وجهه کمیو کیفی بانک را تعیین میکنند؛ بنابراین میتوان گفت شعبهای که در مکان مناسب و بهینه خود قرار گرفته است نسبت به شعبهای که در مکان مناسب نیست، سود بیشتری به بانک میرساند.
خلاصه ماشینی:
الگوییبرایشناساییوارزیابیموقعیتمکانینمایندگیهاو شعبمؤسساتخدماتی-صنعتی ***1 فرهادفرزد*،مرتضیمداح**،امیرزرکار چکیده یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و تأثیر فعالیتهای یک بانک، مکان جغرافیایی مناسب آن است،به طوری که اگر در ابتدای تأسیس یک شعبه، مکانی انتخاب شود که بیشترین ویژگیهای یک مکانبهینه برای تأسیس یک شعبه را داشته باشد، میتوان ادعا کرد که اهداف دیگر بانک بهراحتی به دستخواهند آمد.
از آنجا که بانک ها محصوالت خود را بـه صـورت خـدمات ارائـه مـیکننـد و مـواد اولیـه و محصوالت آن ها به صورت فیزیکی نیست، باید از الگوهای مناسب برای تعیین مکـان شـعب در جهت اهداف بانک استفاده کرد که اصلیترین آنها افزایش سودآوری بانک است [12]، بـه هـر حال، حتی با ارائه بهترین خدمت، با کیفیت عالی، اگر نتوان مکانی مناسب بـرای ارائـه و عرضـه خدمت یافت، با عدم موفقیت مواجه میشوند، یعنی عدم سودآوری و خروج از صنعت.
توزیع ارجحیت معیارهای ذهنی نهایی شاخصها اولویت نزدیکی به مراکز تجاری و خرید کاال (181/1) 2 نزدیکی به بازارهای مرکزی شهر (911/1) 1 تراکم رفت و آمد (892/1) 9 شهرت و اعتبار شعبه (122/1) 1 نزدیکی به میدان شهر (181/1) 5 ترکیب درآمدی جمعیت (661/1) 6 نزدیکی به چهارراه و سه راه اصلی (191/1) 1 نزدیکی به سرپرستی کل (291/1) 8 در پاسخ به سؤال دوم، برای تعیین و ارزیابی شاخ های عینی شعب، شعب مورد مطالعه بـر اساس منابع و شاخ ها درجهبندی شدند که در جدول شماره 5 نشان داده شده است: جدول 5.