چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺷﺪ ﺗﻌﺪاد اﺳـﺘﻔﺎدهﻛﻨﻨـﺪﮔﺎن از ﺧـﺪﻣﺎت ﺑـﺎﻧﻜﻲ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ، ﺑـﺮای ﺑﺎزارﻳﺎﺑـﺎن ﺑﺎﻧﻚﻫﺎ اﻟﺰاﻣﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ درک ﺑﻬﺘﺮی از ﻛﺎرﺑﺮان و ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﻨﻬﺎ از ﻃﺮﻳﻖ اﻳﻦ درک اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﺎن ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪی راﻫﺒـﺮدﻫـﺎ و روشﻫـﺎﻳﻲ ﺑـﺮای ﺟـﺬب و ﺣﻔﻆ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد. در ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﻴﺶ رو، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻧﮕـﺮش ﻣﺸـﺘﺮﻳﺎن در ﺧﺼـﻮص ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﺑـﻪوﺳـﻴﻠﻪی ﭘﺮﺳـﺶﻧﺎﻣـﻪی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ و ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﻣﻮردی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧـﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ ﺑﺎﻧـﻚ ﻣﻠـﺖ اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ و ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ در ﻣـﻮرد ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﻃﺮاﺣـﻲ سیستمهای اراﺋﻪدﻫﻨﺪهی ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑـﺎ در ﻧﻈـﺮ ﮔـﺮﻓﺘﻦ ﻧﻴـﺎز ﻣﺸـﺘﺮﻳﺎن در ﻓﺮاﻳﻨﺪ طراحی اﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎ، اﻣﻜﺎن ﻛﺴﺐ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﻚﻫﺎی اراﺋﻪدﻫﻨﺪهی ﺧـﺪﻣﺎت اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
ﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺪ داﻧﺸﻜﺪه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان دوره 5، ﺷﻤﺎره 1 ﺑﻬﺎر 2931 ﺻﺺ 63-91 اراﺋﻪی ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺑﺮای ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی اراﺋﻪدﻫﻨﺪهی ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ )ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻠﺖ( 3 ﻋﻠﻲ دﻳﻮاﻧﺪری1، اﺣﺴﺎن ﻋﺎﺑﺪی2، ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﻧﺎﺻﺮزاده ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺷﺪ ﺗﻌﺪاد اﺳـﺘﻔﺎدهﻛﻨﻨـﺪﮔﺎن از ﺧـﺪﻣﺎت ﺑـﺎﻧﻜﻲ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ، ﺑـﺮای ﺑﺎزارﻳﺎﺑـﺎن ﺑﺎﻧﻚﻫﺎ اﻟﺰاﻣﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ درک ﺑﻬﺘﺮی از ﻛﺎرﺑﺮان و ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻠﺖ ﺑﺮای رﻗﺎﺑﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ در ﻋﺮﺻﻪی ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ و اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻛﻪ ﻳﻜـﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺎﺳـﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ در راﺳـﺘﺎی ﻛﺴـﺐ ﻣﺰﻳـﺖ رﻗـﺎﺑﺘﻲ در زﻣﻴﻨـﻪی اراﺋـﻪی اﻳـﻦ ﺧـﺪﻣﺎت، ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی اراﺋﻪدﻫﻨﺪهی آن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻳﻦ ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺎ اراﺋـﻪی ﻣـﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ، ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی اراﺋﻪدﻫﻨﺪهی ﺧـﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜـﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺑﭙﺮدازﻳﻢ؛ درﻧﺘﻴﺠﻪ ﺿﻤﻦ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪهی ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺳﻴﺴـﺘﻢﻫـﺎی اراﺋﻪدﻫﻨﺪهی ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ، اﻣﻜﺎن اراﺋﻪی ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ و ﻛﺴﺐ ﻣﺰﻳـﺖ رﻗـﺎﺑﺘﻲ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮای ﺑﺎﻧﻚ ﻓﺮاﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻋـﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨـﺪ، ﻛﻤﺒـﻮد اﻣﻨﻴـﺖ در ﺷﺒﻜﻪﻳﺎﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﻛﻢﺑﻮدن اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺎﻳﺖ و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻃﺮاﺣﻲ آن، ﺑﻪوﻳﮋه در ﻧﺤﻮهی اراﺋﻪی ﺧﺪﻣﺎت و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﻧﻬﺎ، ﺑﻪ ﺑـﻲرﻏﺒﺘـﻲ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ) Pikkarainen, 2004; Chen 1002 ,(and Chang, 2003; Gerrard, 2006; Minijoon از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ، ﻋﻮاﻣﻞ دروﻧﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﮕﺮشﻫﺎ، ﻋﺎدتﻫﺎ و ادراﻛﺎت اﻓﺮاد از ﻓﺮﺻﺖﻫـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻣﻤﻜﻦ ﻣﻲﺷﻮد، ﺗﻤﺎﻳﻞ اﻓﺮاد ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧـﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﻜـﺪاری اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ و ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺧﺮﻳﺪ آﻧﻬﺎ را ﻣﻮرد ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣـﻲدﻫﻨـﺪ ) ,Chung and Young, 2003; Wu 3002(.