چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ در دﻧﻴﺎی رﻗﺎﺑﺘﻲ اﻣﺮوز، اﻓﺰونﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی، ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻪﻣﻨﺰﻟﺔ ﻳـﻚ ﻣﺸﺨﺼـﺔ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ، ﻧﻴﺮوﻳﻲ ﻣﺤﺮﻛﻪ و ﭘﺎﻳﻪای، ﺑﺮای اﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻧﻘﺶ ﺑﺴـﻴﺎر ﻣﻬﻤﻲ دارﻧﺪ. ﻫﺪف اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷـﺒﻜﻪﻫـﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺑـﺮ ﭘﺎﻳـﺪاری ﻛﺴـﺐوﻛﺎرﻫـﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﺠﻲﮔﺮی ﺷﺎﺧﺺ ﻗﺼﺪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧـﻪ اﺳـﺖ. روش اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ از ﻧﻈـﺮ ﻣﺎﻫﻴـﺖ، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﻲ و از ﻧﻈـﺮ ﻫـﺪف، ﻛـﺎرﺑﺮدی اﺳـﺖ. ﺟﺎﻣﻌـﺔ آﻣـﺎری اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺷـﺎﻣﻞ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ از درﮔﺎه ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻠﺖ ﺧﺮﻳﺪ و ﻓﺮوش اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳـﺒﺔ ﻓﺮﻣﻮل ﻛﻮﻛﺮان، 051 ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺗﺼـﺎدﻓﻲ ﺳﻴﺴـﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﺑـﺎ اﺑـﺰار ﭘﺮﺳـﺶﻧﺎﻣـﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه، ﭘﺎﻳﺪاری ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺗﺎﺑﻌﻲ از اﺑﻌﺎد اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻧﻮﻋﻲ ﺷﺮاﻳﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ. در ﻣﻴﺎن ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺳﻪﮔﺎﻧﺔ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ را ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺪاری ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫـﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ دارد؛ در ﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺤﺘﻮای رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ را ﺑﺮ ﻗﺼﺪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ دارد.
خلاصه ماشینی:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ دﻧﻴﺲ و ﻫﻤﻜﺎران )1102(، ﮔﺮﻳﻮ و ﺳﺎﻟﻒ )3002(، اﻟﻴﺎﺳﻲ و ﻫﻤﻜﺎران )0931(، ﺻﺎﻟﺤﻲ ﻳﺰدی و ﻫﻤﻜﺎران )0931( و زاﻟﻲ و ﻫﻤﻜﺎران )1931( ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ از ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧـﺪ، ﻣـﻲﺗـﻮان ﮔﻔـﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺷﺮاﻳﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در اﻳﺮان ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺶ درﺑﺎرة ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺪاری ﻛﺴﺐوﻛـﺎرﻫـﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ.
ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، ﻣﻮﺿﻮع اﻳﺠﺎد ﺷﺒﻜﻪ ﺑﺮای درک رﻗﺎﺑﺖ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﭘﮋوﻫﺸـﮕﺮان رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻮده اﺳﺖ؛ ﺑﺮاﺳﺎس ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷﺪه، اﻧﮕﻴﺰة ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺮای ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑـﻪ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻪ دو دﻟﻴﻞ اﺳﺖ: اول، ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ ﺗﻮﺳﻌﺔ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ، ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻧﺎﻣﺸﺨﺺ آن و ﭘﺮﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﻮدن؛ دوم، دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺑﺎزار و ﺟﺴﺖوﺟﻮ ﺑﺮای ﻓﺮﺻﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺔ اﻳـﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ )ارﺗﺒﺎﻃـﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺟﺴﺖوﺟﻮی ﻓﺮﺻﺖ، ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎ و ﻧﻈﺎﻳﺮ اﻳﻨﻬﺎ( درﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﺎﻳـﺪاری ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻣﻲﺷﻮد.
Social e-Business and the Satellite Network Model: Innovative Concepts to Improve Collaboration in Construction.
Social Networks and a New Ventures Innovative Capability: the Role of Trust within Entrepreneurial Teams.
Are social Networks More Important for New Business Activity in Emerging than Developed Economies?
the Strength of R&D Network Ties in High-tech Industries–A Multi-dimensional Analysis of the Effects of Tie Strength on Technological Performance.
A Social Network Analysis of Business Logistics and Transportation.
International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 28(5): 328-348.