Skip to main content
فهرست مقالات

روش تربیتی عادت از دیدگاه امام علی (ع) و دانشمندان

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 341 تا 350)

کلید واژه های ماشینی : عادت ، دیدگاه امام علی ، تربیتی ، روش تربیتی عادت ، اخلاق ، امام علی علیه‌السلام ، عادت از دیدگاه امام ، امام علی ( ع ) ، مربیان ، کودکان

خلاصه ماشینی:

"برای آشنایی بیش‌تر با این روش و نگرش امام علی علیه السلام در مورد آن، در ابتدا به تعریف و ویژگی‌های عادت اشاره می‌شود،آن‌گاه دیدگاه تنی چند از روانشناسان و فلاسفه مطرح می‌شود و سپس با استناد به روایات و حکمت‌ها،به طرح دیدگاه آن امام همام‌ می‌پردازیم. شهید مطهری نیز معتقد است تعریف علمای قدیم از تربیت،همان تشکیل ملکات اخلاقی از فضایل انسانی است؛به صورتی که طبیعت ثانوی افراد شود؛و نتیجه می‌گیرد که:فن تربیت، همان فن تشکیل عادت است و این تعبیر از تربیت،یعنی ساختن به منزله ماده‌ای انعطاف‌پذیر که می‌توان او را با فضیلت‌های نیکو یا رذایل قبیح شکل داد(مطهری 1371،صص 78-77). کسانی مانند«غزالی»که عادت را اساس و پایه خلق نیکو می‌داند(کیمیای سعادت،ج 2، ص 11)و«ارسطو»که آن را وسیله کمال طبیعت آدمی تلقی کرده است(عطاران 1366،ص 39) و«ابن سسینا»که معتقد است کودک را باید با اخلاق نیکو صفات پسندیده و عادات ستوده‌ مواجه ساخت(همان،ص 38)به نقش تربیتی مطلوب عادت معتقدند. به این ترتیب می‌توان دریافت افرادی که به بیان نقش تربیتی عادت پرداخته‌اند،آن را مبنای‌ فضایل و تشکیل ملکات اخلاقی می‌دانند و کسانی که به مخالفت با آن پرداخته‌اند،تشکیل‌ عادت را موجب انجام عمل بدون تفکر و تعقل،مکانیکی شدن اعمال انسانی و ضعف نیروی‌ عاقله آدمی دانسته‌اند. 3. از جمله عادات مطلوب با توجه به روایاتی که از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است، عادت به انجام فرایض دینی است که از کودکی باید شروع شود تا با ایجاد روح معنوی در آنان، تقید به فرایض در بزرگسالی ارم دشواری برای آنان نشود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.