چکیده:
زمینه: هدف پژوهش حاضر سنجش تاثیر استفاده از چند رسانه های آموزشی بر یادگیری درس علوم فراگیران آسیب دیده شنوایی می باشد. روش: بدین منظور 30 نفر از فراگیران آسیب دیده شنوایی پایه ششم مدارس استثنایی شهرستان های استان تهران به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی ابتدا از آزمون محقق ساخته در پیش آزمون استفاده شد سپس محتوای الکترونیکی طراحی و مناسب سازی شده در 24 جلسه ی 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل طبق شیوه های معمول آموزش دیدند. پس از اتمام دوره، آزمون محقق ساخته مجددا برای هر 2 گروه اجرا و با استفاده ازآزمون آماری کوواریانس داده ها مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشانگر آن است که به کارگیری چندرسانه های آموزشی در بهبود یادگیری درس علوم دانش آموزان آسیب دیده شنوایی موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی اثر آموزش از طریق محتوای الکترونیکی (چند رسانه های آموزشی) بر یادگیری درس علوم پایه ششم دانشآموزان دختر آسیب دیده شنوایی صابره بذرافشان/ کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی مرتضی علیخانی/ کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد تهران جنوب حسن رستگار پور/ استادیار دانشگاه خوارزمی/ دکترای تکنولوژی آموزشی چکیده: واژههای کلیدی: مقدمه آموزش مجازی قریب به یک دهه است که در جهان و به فاصله کمی در ایران توسعه یافته است.
شکل (1) Lou Woodward, & Rieth Gunter Simon شکل1: الگوی نظریه شناختی چند رسانهای حافظه بلند مدت تلفیق حافظه فعال حافظه حسی برنامه چند رسانه ای اصول آموزشی چندرسانهایها شامل این موارد است: 1- اصل چند رسانهای: یادگیری فراگیران از کلمات و تصاویر بهتر از کلمات صرف است.
یافتهها برای اجرای روش مورد نظر محتوای 8 درس از 14 درس کتاب علوم ششم دبستان به صورت چند رسانهای ویژه کودکان آسیب دیده شنوایی با کمک و نظرات 4 نفر از اساتید رشته تکنولوژی آموزشی، مناسبسازی و طراحی شد و به رویت و تایید کارشناس ناشنوایان اداره آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران رسید.
جدول2: نتایج تحلیل کواریانس تاثیر استفاده از محتوای الکترونیکی مناسب سازی شده در بهبود درس علوم ناشنوایان منبع مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F درجه معنی داری پیش آزمون 22/73 1 22/73 638/75 001/0 گروه 30/82 1 30/82 703/86 001/0 خطا 385/25 27 953/0 با توجه به جدول (2)، مقدار Fمحاسبه شده برای عامل گروه 70/86 بود که معنی دار است (001/0p<)."