چکیده:
امروزه دانش به منزله منبعی ارزشمند و استراتژیک و نیز یک دارایی مطرح است و سازمان ها برای موفقیت نیاز دارند مدیریت دانش را به بهترین نحو، پیاده سازی نمایند. یکی از عواملی که می تواند سازمان ها را در اجرای موفق مدیریت دانش یاری نماید وجود نیروهای توانمند در سازمان است . هدف پژوهش حاضر بررسی تحلیلی توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با مدیریت دانش بوده است . تحقیق حاضر ترکیبی از مطالعه توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی شرکت پتروشیمی جم بوده (تعداد ٨١٨ نفر) که از میان آنها تعداد ٢٦٣ نفر به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه معتبر توانمندسازی روانشناختی و مدیریت دانش استفاده شد، پایایی پرسشنامه ها از راه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و داده های جمع آوری شده نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان میدهد که بین توانمندسازی روانشناختی و مولفه های آن با مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد و نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه ، حاکی از آن است که به غیر از احساس موثر بودن ، احساس خودمختاری بیشترین تاثیر و احساس معنیدار بودن شغل کمترین تاثیر را برمدیریت دانش دارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان میدهد که بین توانمندسازی روانشناختی و مؤلفه های آن با مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد و نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه ، حاکی از آن است که به غیر از احساس مؤثر بودن ، احساس خودمختاری بیشترین تأثیر و احساس معنیدار بودن شغل کمترین تأثیر را برمدیریت دانش دارند.
اما از دهه ١٩٩٠ به بعد صاحبنظران روانشناسی سازمانی، توانمندسازی منابع انسانی را مفهومی پیچیده و چندبعدی میدانند و بین ویژگیهای موقعیتی (اقدامات مدیریت ) 1- Lawler 2- Grove 3- Gorden 4- Erstad 5- Argyris 6- Conger & Kanungo 7- Blachard & et al 8- Wetten and Cameron 9- Bowen and Lawler 10- Thomas and Velthouse 11- Spreitzer 12- Foy 13- Quinn and Spreitzer و ادراک کارکنان نسبت به این ویژگیها تفاوت قائل شده اند (توماس و ولتهوس ، ١٩٩٠).
نتایج حاصل از تحقیقات محمد نشان میدهد که توانمند سازی روانشناختی 1- Doll & et al کارکنان به صورت گسترده ای آنها را به سمت فعالیت های مدیریت دانش سوق میدهد.
بنابراین براساس چارچوب نظری یاد شده فرضیه های تحقیق به شرح زیر قابل بیان میباشد: فرضیه اصلی: بین توانمند سازی روانشناختی و مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی جم رابطه وجود دارد.
نتایج حاصله در خصوص بررسی فرضیه های تحقیق حاکی از آن است که : ١ـ بین توانمندسازی روانشناختی و مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی جم رابطه وجود دارد.
(2001) Structural Equation Modeling of Relationship Between Psychological Empowerment and Knowledge Management Practices (A case study: Social Security Organization Staff of Ardabil Province, Iran).