چکیده:
نظریه برخاسته از داده ها یکی از روش های متداول پژوهش برای نظریه پردازی در حوزه علوم اجتماعی قلمداد می شود، اما هنوز آنچنان که باید جایگاه شایسته خود را در میان پژوهش های تربیتی پیدا نکرده است. هدف اساسی مطالعه حاضر معرفی این روش و تدوین یک الگوی ترکیبی بدیل برای بهره گیری از قابلیت های آن در پاسخگویی به مسائل تربیتی می باشد. این الگوی ترکیبی با اتکا به تحلیل پیشینه نظری و تجربی مطالعات نظریه برخاسته از داده ها تدوین گردیده است. در این الگو، از طریق گردآوری و تحلیل نظام مند و همزمان داده ها با اتکا به منطق نمونه گیری نظری، نظریه برخاسته از داده ها به طور استقرایی تکوین می یابد. این امر مستلزم آن است که پژوهشگر به سطحی از توانایی، تجربه و شناخت در ارتباط با مسئله پژوهش نائل آید که بتواند داده ها را به صورت عمیق و دقیق مورد تحلیل قرار داده تا اعتبار و اعتماد یافته ها خدشه دار نشود
Grounded theory is regarded as a powerful research method for theory building in social sciences, even though it has not found its deserved place among educational research methods as expected. This study was conducted in order to introduce this research method and develop an innovative synthetic model for applying grounded theory research in addressing educationalissues. The model has been developed based on a review of related theoretical and empirical literature. In this model, the grounded theory is inductively formed through theoretical sampling and the systematic process of collecting andanalyzing data simultaneously. It requires that the researcher attain a level of competency, experience and knowledge about the research problem to be able to analyze the data precisely and deeply so that the credibility and dependability of findings would not be undermined.