چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت برنامه درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه استان مرکزی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دست اندرکاران تربیت بدنی در مدارس مناطق 15 گانه آموزش و پرورش استان مرکزی بودند که از بین آنها تعداد 15نفر کارشناس مسئول، 176 نفر مدیر مدرسه، 176 نفر دبیر تربیت بدنی، و 382 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها و از آزمون های کروسکال والیس، ویل کاکسون و فریدمن برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های برنامه درسی، آموزش و ارزیابی درس تربیت بدنی از وضعیت متوسطی برخوردار هستند؛ بین وضعیت موجود برنامه درسی در بین مناطق آموزش و پرورش استان تفاوت معنی داری وجود ندارد، ولی بین وضعیت موجود آموزش و ارزیابی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین، بین وضعیت موجود هر سه مولفه و مورد انتظار آنها تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین، به منظور بهبود وضعیت برنامه درس تربیت بدنی در مدارس، پیشنهاد می شود موضوعات مورد انتظار مطرح شده در مورد مولفه های برنامه درسی ، آموزش و ارزیابی آن مدنظر قرار گیرد
The purpose of this study was to investigate the status of physical education curriculum in high Schools of Markazi Province. The sample -based on Morgan sampling table- included 15 managers, 176 principals, 176 physical education teachers, and 382 students. The research instrument was questionnaire and Kruskal-Wallis, Wilcox, and Friedman tests were used for data analysis. Results demonstrated that the current curriculum, instruction, and evaluation enjoyed moderate status. There weren’t any significant differences between fifteen educational districts in terms of current curriculums. However, there were significant differences between the current state of instruction, and evaluation in 15 districts. There were significant differences between current and optimum state of the three components. Hence, it seems that taking into considerations expectation for three components can be help to improve the state physical education.