چکیده:
امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و امکانات، شرکت ها نیز با تبلیغات گسترده برند خود در پی ثبات بین افراد هستند. در این میان، شرکت هایی موفق ترند که روش هایی را در جهت وفاداری مشتریان به برند خود داشته باشند. آگاهی از نام و نشان بر کیفیت ادراک مشتریان تاثیر می گذارد و به طور مستقیم به وفاداری آنها می انجامد، همچنین امروزه برندها در بسیاری از جنبه های زندگی انسان راه یافته اند. برندها در سبک زندگی و فرهنگ تاثیر داشته و حتی گاهی اوقات معرف آنها هستند. برندها در حال نفوذ به زندگی شخصی افراد هستند و ممکن است ارزش ها و اعتقادات، سیاست ها و حتی روح افراد را تحت تاثیر قرار دهند. نام تجاری موجب شناسایی فروشنده یا سازنده می شود. در تحقیق حاضر از روش توصیفی استفاده شده است و هدف آن بررسی برند در ابعاد مختلف و تاثیر آن بر وفاداری مشتری می باشد. با توجه به تحلیل های مختلف از برند و تاثیر آن بر وفاداری مشتری که در تحقیق حاضر ارائه گردیده و همچنین با توجه به تحقیقات گذشته در این زمینه، نتیجه حاکی از وجود رابطه مثبت و معنا دار بین برند و وفاداری مشتری می باشد.
خلاصه ماشینی:
تصوير برند بر ادراک مشتريان از کيفيت محصولات و خدمات تأثير دارد و اعتبار سازمان بر روي ادراک مشتري و وفاداري او مؤثر است (ميرويسي ، ١٣٨٨).
برند بخشي از ويژگي هاي عملياتي و هيجاني است که مشتري به يک کالا يا خدمات نسبت مي دهد و يک ابزار ياري رسان به مشتريان براي تصميم گيري و خريد مي باشد (مدني و روستا، ١٣٨٩).
از نظر صاحبان برند موضوع کليدي توانايي ارائه قيمت هاي مناسب تر نسبت به رقيب ، توانايي کسب سهم بازار بيشتر، توانايي حفظ مشتريان از طريق ايجاد وفاداري به برند و کاهش هزينه هاي بازاريابي بخش خدمات ، اندازه گيري ارزش ويژه برند و در نظر گرفتن جنبه هاي شناختي آن تقريبا موضعي جديد در مفهوم بازاريابي خدمات در مقايسه با بازاريابي محصول است که مي بايست مورد توجه بيشتر قرار گيرد (چن ، ٢٠١٠).
وفاداري مشتري وفاداري عبارتست از وجود نوعي نگرش مثبت به يک پديده (مارک ، خدمت ، مغازه ، يا فروشنده ) و رفتار حمايتگرانه از آن اما تعريف کاملتري از وفاداري نيز وجود دارد که توسط اليور (١٩٩٩)٢ مطرح شده است : وفاداري به يک تعهد قوي براي خريد مجدد يک محصول يا خدمت برتر در آينده اطلاق مي شود، به صورتيکه همان مارک يا محصول عليرغم تأثيرات و تلاش هاي بازاريابي بالقوه رقبا خريداري گردد.
پس از اين نيز نام هاي تجاري وجود دارد که وفاداري نسبت به آنها زياد است .
La Kevin (1993), "Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity", Journal of Marketing, Vol. 51, No. 1, PP.