چکیده:
مهریه، مالی است که مرد بایستی به مناسبت عقد نکاح به زن بپردازد. به دلیل هنگفت بودن، مرد هرگز قادر به پرداخت آن نیست و یا قصد پرداخت آن را ندارد و اگر توان ادا دارد به نحوی طفره میرود. باید اقداماتی انجام شود که مهر مقداری باشد که به زن پرداخته شود و از طرف دیگر مقدار مورد توافق، عقلایی باشد و زوج به دلیل عدم توانایی پرداخت مهر به حبس محکوم نگردد. یکی از عوامل استقبال زوجین از مهر سنگین، فقدان دیدگاه درست درباره ماهیت و نقش مهر است نوشتار حاضر به این امر میپردازد. با توجه به شواهد فراوانی درون فقهی به نظر میرسد که مهر نقش عوض را ندارد و همینطور اهرم بازدارنده طلاق نیست بلکه هدیهای شرعی با اهدافی معنوی از قبیل تکریم زوجه است. و مقتضای سمحه و سهله بودن شرع اسلام این است که مهر در مسیر تسهیل نکاح و آرامش زندگی تشریع شده باشد و آنچه اکنون رایج است از اصل شرع دور شده است و بایستی به اصل خود برگردد
According to Iranian law، rights of the natural child can not be attributed to parents. Shiite jurisprudence doesn’t assign natural children to their parents too. In this respect، the civil law and legal doctrine are discussed. The main reasons of the mattress are tradition and consensus. The reasons are not without difficulty. In this regard، opponents consider the nature and reality of customary lineage that is the abstract and foreign origin and the necessity of justice have the opposite opinion. Many lawyers' rule contained in Article 1167 of the Civil Code with regard to the majority of jurists have interpreted to deny parentage. However، other measures may reduce the strength of this view. Iranian lawmakers seem to not fully comply with the majority of jurists. The legislator attributed natural child to the parents.
خلاصه ماشینی:
"2- نه تنها عفو و گذشت مهر جایز، بلکه در این آیه به آن توسط زن توصیه شده است:« و إن طلقتموهن من قبل أن تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضة فنصف ما فرضتم إلا أن یعفون أو یعفوا الذی بیده عقدة النکاح و أن تعفوا أقرب للتقوی و لا تنسوا الفضل بینکم إن الله بما تعملون بصیر (بقره، 237)» و اگر پیش از آنکه با آنان نزدیکی کنید، طلاقشان گفتید، در حالی که برای آنان مهری معین کردهاید، پس نصف آنچه را تعیین نمودهاید [به آنان بدهید]، مگر اینکه آنان خود ببخشند، یا کسی که پیوند نکاح به دست اوست ببخشد و گذشتکردن شما به تقوا نزدیکتر است و در میان یکدیگر بزرگواری را فراموش مکنید، زیرا خداوند به آنچه انجام میدهید بیناست.
5-2- مؤید دوم: در بعضی روایات تعبیر ثمن برای مهر به کار رفته است برای نمونه دو روایت ذکر میشود : أبی عمیر از أبی أیوب الخراز از محمد بن مسلم گفت: از أبا جعفر (ع) سؤال کردم: الرجل یرید أن یتزوج المرأه أ ینظر إلیها قال نعم إنما یشتریها بأغلی الثمن ( عاملی، وسائل الشیعه، 20، 88 ح1 باب 36 از أبواب مقدمات النکاح و آدابه) آیا جایز است مردی که قصد ازدواج با زنی دارد، به او نگاه کند؟ حضرت فرمود: آری چرا که میخواهد وی را به ثمن گران بخرد."