چکیده:
حضور در بازار و برآوردن نیازهای مشتری یکی از الزامات اساسی هر کسب و کار و صنعتی است. افزایش تنوع خواسته های مشتری به موازات افزایش رقابت شرکت ها به منظور جلب رضایت مشتری، لزوم توجه بیشتر بر بازارهای هدف را آشکار می سازد. هر شرکت امکان رقابت در بازارهای مختلفی را دارد. با این وجود، محدودیت های مختلف شرکت ها را وادار به تمرکز بر بخش های خاصی از بازار می نماید. مسئله انتخاب بازارهای هدف مسئله ای چند معیاره است که ماهیتی غیر قطعی دارد. در مطالعه حاضر نسبت به توسعه شکلی از روش شناخته شده TOPSIS بر مبنای داده های فازی شهودگرا برای مسائل تصمیم گیری چند شاخصه در حالتی اقدام شده که داده ها ماهیتی نامطمئن دارند. کاربرد این مدل نیز در یک مورد واقعی مربوط به انتخاب بازارهای هدف یک شرکت فعال در صنعت نساجی بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
طراحی و کاربرد روش TOPSIS بر اساس مجموعههای فازی شهودگرا برای ارزیابی و اولویتبندی بازارهای هدف: مطالعه موردی سید حسین رضوی حاجی آقا عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی s.
com شیده سادات هاشمی کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی بخشبندی بازار/ انتخاب بازارهای هدف/ تصمیمگیری چند شاخصه/ دادههای فازی شهودگرا چکیده حضور در بازار و برآوردن نیازهای مشتری یکی از الزامات اساسی هر کسب و کار و صنعتی است.
در تحقیق حاضر ترکیبی از مجموعههای فازی شهودگرا (IFS) ]19[ و روش TOPSIS به منظور حل مسئله انتخاب بهترین بخشهای بازار استفاده شده است.
در تحقیق حاضر با توجه به ماهیت چند معیاره و عدم قطعیت موجود در مسئله ارزیابی و اولویتبندی بخشهای بازار، نسبت به توسعه یک روش چند معیاره در محیط فازی برای این مسئله اقدام شده است.
جدول 1- مقادیر فازی شهودی معادل واژگان کلامی برای اولویت گزینهها نسبت به معیارها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کاربرد روش TOPSIS با دادههای IFS به منظور تصمیمگیری گروهی طبق گامهای زیر انجام میگردد.
جدول 4- اوزان اهمیت معیارها بر حسب اعداد فازی شهودگرا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در مرحله بعد، نظرات تصمیمگیرندگان در خصوص وضعیت هر یک از بخشهای بازار شرکت نسبت به معیارهای تعریف شده اتخاذ گردید.
در تحقیق حاضر با توجه به ماهیت چند معیاره اولویتبندی بازار از روش تصمیمگیری چند شاخصه TOPSIS برای این منظور استفاده شده است.
“Extension of VIKOR Method Based on Interval-Valued Fuzzy Sets”, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, Vol. 47, No. 9-12: 1231-1239, 2010.