چکیده:
با افزایش استفاده از اینترنت، روش های سنتی سرویسدهی به مشتریان مبدل به روش هایی شده است که به نحوی از خدمات اینترنتی بهره می گیرند. در بانک های امروزی، بایستی انواع زیادی از سرویس های جدید برای مشتریان در نظر گرفته شود. هدف نهایی در چنین سیستمی که بانکداری الکترونیکینیز نامیده می شود، این است که خدمات رسانی به کاربران به صورت سریع و کاملا امن و با شفافیت بیشتر انجام شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان اجرای بانکداری الکترونیکی در بانک ملی شهر کرمان و تعیین رابطه آن با عوامل انسانی میباشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بانک ملی شهر کرمان می باشد و نمونه گیری به صورت تصادفی بوده و تعداد 117 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های میزان اجرای بانکداری الکترونیکی و عوامل انسانی مرتبط با آن می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای آموزش کارکنان، مشارکت کارکنان و میزان اجرای بانکداری الکترونیکی رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با توجه به آنچه گفته شد فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از: بین میزان اجرای بانکداری الکترونیکی و عوامل انسانی مرتبط با آن در بانک ملی کرمان رابطه وجود دارد.
اعتصامی (1388) تحقیقی را تحت عنوان "بررسی تاثیر روشهای آموزشی کارکنان بانک ملی شهر تهران در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی" انجام داد و نتیجه گرفت یکی از عواملی که در اجرای بانکداری الکترونیکی دخیل است انواع آموزش به کارکنان میباشد.
با توجه به نتایج آماری، نمره روشهای ارائه خدمات در بانکدای الکترونیکی 89 نفر (78 درصد) از کارکنان بانک ملی شهر کرمان در سطح بالای این تحقیق است.
با توجه به نتایج آماری، نمره ارتباطات بانکی در بانکداری الکترونیکی 87 نفر (80 درصد) از کارکنان بانک ملی شهر کرمان در سطح بالای این تحقیق است.
با توجه به نتایج آماری، نمره روشهای پرداخت در بانکداری الکترونیکی 54 نفر (50 درصد) از کارکنان بانک ملی شهر کرمان در سطح بالای این تحقیق است.
با توجه به نتایج آماری، نمره سطح بانکداری الکترونیکی 86 نفر (75 درصد) از کارکنان بانک ملی شهر کرمان در سطح بالای این تحقیق است.
بحث و نتیجهگیری یافتههای تحقیق حاضر مبنی بر وجود رابطه معنادار بین مولفههای عوامل انسانی مرتبط با بانکداری الکترونیکی (به جز مقاومت کارکنان) و میزان اجرای بانکداری الکترونیکی مورد تائید قرار گرفته است.
این یافتهها با نتایج و پژوهشهای مختلف مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت که به شرح زیر است: یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که بین میزان اجرای بانکداری الکترونیکی و آموزش کارکنان رابطه وجود دارد.