چکیده:
خرید وسواسی در سال های اخیر توسط متخصصان بهداشت روانی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. برآورد شده است که دو تا هشت درصد جمعیت، درگیر خرید وسواسی هستند و 80 تا 95 درصد از خرید کنندگان وسواسی، زن هستند [1]. فرآیند خرید باعث شده است که زندگی این دسته از افراد از کنترل خارج شود. و باید توجه داشت که بیشتر این افراد از مشکل خود بی خبرند. با توجه به پیامدهای منفی خرید وسواسی در زندگی افراد، مسئولان باید از طریق، آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی به افراد در رابطه با این مشکل آگاهی دهند و در حوزه مسئولیت اجتماعی، بازاریابان باید دقت کنند که فعالیت های بازاریابی آنها منجر به تشدید این مشکل در جامعه نشود. در راستای تلاش برای شناسایی عوامل اساسی موثر بر خرید وسواسی، پژوهش های پیشین مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این بررسی در چهار دسته عوامل زمینه ای: ویژگی های شخصیتی، ویژگی های خانوادگی، اثر منفی و کارت اعتباری خلاصه شد.
خلاصه ماشینی:
گذشته شخص [53] خانواده و رفتارهای وسواسی یا اعتیادی آنها در مواجهه با مشکلات (قمار، خرید و خرج کردن، پرخوری عصبی، سوء مصرف مواد) متغیرهایی هستند که احتمالا زمینه را برای افراد مهیا میکنند تا از این رفتارها به عنوان مکانیسمهای دفاعی برای فرار از استرس در زندگی روزانه استفاده کنند.
"A New Look at “Compulsive Buying”: Self-Discrepancies and Materialistic Values as Predictors of Compulsive Buying Tendency", Journal of Social and Clinical Psychology, 24, p.
R. "Self-Critical Perfectionism, Coping, Hassles, and Current Distress: A Structural Equation Modeling Approach", Journal of Cognitive Therapy and Research, 24, p.
R. "Self-critical Perfectionism and Daily Affect: Dispositional and Situational Influences on Stress and Coping", Journal of Personality and Social Psychology, p.
, "A Clinical Screener for Compulsive Buying", Journal of Consumer Research, Vol. 19, December, pp.
A. "In the Mood to Buy: Differences in the Mood States Experienced by Compulsive Buyers and Other Consumers", Journal of Psychology and Marketing, Special Issue: Aberrant Consumer Behavior, 13, p.
, "Compulsive Consumption", Journal of Consumer Research, Vol. 14 No. 1, pp.
, "Cognitions in Compulsive Buying and Acquisition", Journal of Cognitive Therapy and Research, Vol. 28, No. 2, April, pp.
Mysyk, Avis, "The Medicalization of Compulsive Buying", Journal of Social Science & Medicine, 58,(2), p.
"The Buying Impulse", Journal of Consumer Research, 14, 189–199, 1987.
Xu, Yingjiao, "The Influence of Public self-Consciousness and Materialism on Young Consumers' Compulsive Buying", Journal of Young Consumers, Vol. 9 Iss: 1 pp.
"Shame-Proneness as a Risk Factor of Compulsive Buying", Journal of Business Media, 2012.