چکیده:
ایران با توجه به قابلیت های بالقوه برای حضور در عرصه تجارت جهانی و بازارهای بین المللی، می بایست از توانایی ها و ظرفیت های بخش کشاورزی در عرصه صادرات استفاده نماید. با توجه به حمایت دولت از صادرات غیرنفتی و اهمیت کشت و اشتغالزایی خرما در دو استان هرمزگان و فارس از یک طرف و محدودیت بازار جهانی خرما و رقابت کشورهای تولیدکننده در بازارهای جهانی لازم است میزان آمادگی تعاونی ها در صادرات خرما برای ورود به بازار جهانی و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. این تحقیق از نوع توصیفی کاربردی میزان آمادگی تعاونی ها و از نظر مدیران عامل عوامل موثر در آن برای ورود به بازار جهانی خرما بررسی گردید. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه تکمیل شده توسط مدیران عامل تعاونی های مورد مطالعه جمع آوری گردید. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه 97/0 و بنابراین بسیار معتبر به دست آمد. 75 تعاونی فعال در زمینه محصول خرما در دو استان فارس و هرمزگان به عنوان جامعه آماری تحقیق درنظر گرفته شدند. در این تحقیق برای آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین عوامل مدیریت بازاریابی صادراتی، توانایی مالی، مدیریتی، شناخت از سامانه تجارت، عوامل محیط بازاریابی صادراتی، بخش بندی بازار و آمیخته بازاریابی صادراتی با میزان آمادگی تعاونی ها برای ورود به بازار جهانی خرما در سطح اطمینان 01/0 رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت؛ هم چنین، 7/86 درصد تغییرات میزان آمادگی تعاونی ها برای ورود به بازار جهانی خرما به وسیله متغیرهای مدیریت بازاریابی صادراتی و توانایی مالی تعاونی ها تبیین گردید.
خلاصه ماشینی:
عوامل مؤثر بر میزان آمادگی تعاونیها در صادرات خرما برای ورود به بازار جهانی (مطالعه موردی: استانهای هرمزگان و فارس) مریم مهدوی کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی.
با توجه به حمایت دولت از صادرات غیرنفتی و اهمیت کشت و اشتغالزایی خرما در دو استان هرمزگان و فارس از یک طرف و محدودیت بازار جهانی خرما و رقابت کشورهای تولیدکننده در بازارهای جهانی لازم است میزان آمادگی تعاونیها در صادرات خرما برای ورود به بازار جهانی و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد.
این تحقیق از نوع توصیفی کاربردی میزان آمادگی تعاونیها و از نظر مدیران عامل عوامل مؤثر در آن برای ورود به بازار جهانی خرما بررسی گردید.
جدول 1- اطلاعات مربوط به محصول خرما براساس آمار فائو2005 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به وضعیت تولید خرما در کشور و نقش تعاونیها در صادرات آن در راستای سیاست توسعه صادرات غیرنفتی کشور، در این پژوهش میزان آمادگی تعاونیها در صادرات خرما برای ورود به بازار جهانی و عوامل مؤثر در آن مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به بررسی ادبیات موضوع و مطالعات انجام شده، عوامل مؤثر بر میزان آمادگی تعاونیها برای صادرات خرما به شرح زیردستهبندی شدند: توانایی مالی، توانایی مدیریتی، توانایی شناختی از سامانه تجارت؛ عوامل بازاریابی صادراتی از جمله مدیریت بازاریابی، محیط بازاریابی، بخشبندی بازار و آمیخته بازاریابی (شکل 1).
فرضیههای تحقیق با توجه به هدف اصلی این پژوهش که بررسی عوامل مؤثر بر میزان آمادگی تعاونیها در صادرات خرما برای ورود به بازار جهانی بود، فرضیههای زیر مورد بررسی قرار گرفت(جدول 2).
Van Dijk, Strategies and Structures in the Agro-Food Industries (pp.