چکیده:
اجرای برنامههای نوسازی کارخانجات نساجی و تولید پوشاک ایران که در اوائل دهه 1380 با هدف افزایش قدرت رقابت پذیری این صنعت اجرا گردید، موفقیت چندانی نداشته است. یکی از دلایل این امر عدم استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی بهعنوان یک فناوری نرم مکمل در فرآیند نوسازی بوده است. هدف این تحقیق تبیین و برآورد مجموعه عوامل موثر در تصمیم گیری شرکتهای نساجی و تولید پوشاک جهت استفاده بیشتر از ابزارهای تجارت الکترونیک می باشد. جامعه آماری این مطالعه صنایع نساجی و تولید پوشاک دارای ده نفر کارکن و بیشتر استان اصفهان بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. تحلیل آماری براساس ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد دو عامل اصلی ساختار سازمانی (مدیریت آینده نگر و استراتژیک، اندازه بنگاه، انعطاف پذیری، عملکرد و کارایی انتظاری) و عوامل پشتیبان و زیر ساختی تاثیر معناداری بر میزان استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک در بنگاه های فعال در بخش صنعت نساجی و تولید پوشاک استان اصفهان دارند
خلاصه ماشینی:
نتايج پـژوهش نشـان مـي دهـد دو عامـل اصـلي سـاختار سازماني (مديريت آينده نگـر و اسـتراتژيک ، انـدازٔە بنگـاه ، انعطـاف پـذيري ، عملکـرد و کـارايي انتظاري ) و عوامل پشتيبان و زيرساختي ، تأثير معناداري بر ميزان اسـتفاده از ابزارهـاي تجـارت الکترونيک در بنگاه هاي فعال در بخش صنعت نساجي و توليد پوشاک استان اصفهان دارند.
بررسي تجارب کشورهاي موفق نشان مي دهد که يکي از الزامات افزايش قدرت رقابت پذيري و سودآوري پايدار و مستمر شرکت هـاي توليـدي ، اسـتفاده از ابزارهـاي تجـارت الکترونيـک در فرآيندهاي اداري و توليدي است (آقازاده و اسفيداني ، ١٣٨٧)، اما ميزان استفاده از ابزارهاي نوين تجارت الکترونيک توسط بنگاه ها و کارگزاران مختلف اقتصادي به صورت يکسان و مشابه نيست .
در اين پژوهش به معرفي و تبيين عوامل مختلف مؤثر بر تصميم گيـري بنگـاه هـاي صـنعتي فعال در صنايع نساجي و توليد پوشاک استان اصفهان ، در زمينة استفادٔە بيشتر از ابزارهاي تجارت الکترونيک پرداخته مي شود.
5. Theory of Acceptance and Use of Technology نحؤە اثر گذاري عوامل اصلي و مياني بر ميزان اسـتفاده از ابزارهـاي تجـارت الکترونيـک در شکل ١ نمايش داده شده است (ونکاتش ، موريس و ديويس ، ٢٠٠٣).
ميزان استفاده از ابزارهاي تجارت الکترونيک متغير وابستة پژوهش اسـت کـه بـا اسـتفاده از مجموعه سؤالات بخش اول پرسشنامه سنجيده مي شود و بر اساس آن شرکت هاي مورد بررسي به سه گروه (استفادٔە کم ، استفادٔە متوسط ، استفادٔە زياد) دسته بندي شده اند.