چکیده:
تبیین عوامل اثرگذار بر کسب آمادگی شرکت ها برای ورود به بازارهای بـین المللـی بسـیار اهمیت دارد. بر اساس مدل مفهومی این تحقیق ، عوامل تاثیرگذار محیطی به دو دسته ی بیرونی (خرد و کـلان ) و درونـی (مـدیریتی و شـرکتی ) تقسـیم مـی شـوند. ایـن تحقیـق از نظـر هـدف کاربردی بوده و به لحاظ روش جمع آوری و ماهیت داده ها، توصیفی همبستگی اسـت . در ایـن پژوهش ، مدیران و کارشناسان و سرپرستان خبره ی ٣٣ شرکت محصولات غذایی حوزه ی شهر تهران که عضو اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی شهر تهران بودند و فعالیت بین المللی داشتند، مشارکت کردنـد. حجـم نمونـه بـه کـار رفتـه در ایـن تحقیـق ١٣٥ نفـر مـی باشـد. ابـزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که روایی آن بـا کسـب نظـرات اسـاتید دانشـگاه تاییـد شـد و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونبـاخ بـرای عوامـل محیطـی برابـر ٠,٨٧٩ و بـرای سـنجش آمادگی برابر ٠,٨١٦ برآورد شد. نتایج تحقیق نشان می دهـد تمـامی متغیرهـای مسـتقل (عوامـل محیطی ، بیرونی ، خرد محیطی ، کلان محیطـی ، درونـی ، شـرکتی و مـدیریتی ) رابطـه ی مثبـت و معناداری با متغیر وابسته (آمادگی برای ورود به بازارهای بین المللی ) دارند. نتـایج ایـن پـژوهش منجر به ایجاد مبنایی جدید برای دسته بندی عوامل تاثیرگذار بر کسب آمادگی شـرکت هـا شـد که می تواند راهنمای مدیران و کارشناسان شرکت ها باشد.
In the present-day world، the concept of internationalization plays a significant role in organizational achievements. Therefore، it is crucial to identify the factors affecting the readiness of small and medium-sized enterprises to enter international markets. Based on the conceptual model، environmental factors have been divided into external (macro and micro environment) and internal factors (managerial and organizational). This research is descriptive-correlational survey in terms of data collection and analysis. The statistical samples in this study include managers، professional and expert supervisors from 33 small and medium-sized food enterprises in the City of Tehran. Participants were members of Tehran Chamber of Commerce، Industry، Mines and Agriculture engaged in international activities. The data were collected by using questionnaires which were validated by a panel of experts and the reliability was obtained through a pilot study with Cronbach's Alpha Coefficient of 0.879 and 0.816 for environmental factors and international markets' readiness respectively. The findings indicat that there are positive and significant relationships between independent variables (environmental، external، micro environmental، macro environmental، internal، organizational and managerial factors) and dependent variables (international markets’ readiness). In general، the results of this study present a new classification of factors affecting the readiness of enterprises for entry into international markets which could be used as a guideline for firms’ managers and decision- makers.
خلاصه ماشینی:
بـا توجـه به مباحث یادشده ، این تحقیـق بـه بررسـی وجـود ارتبـاط معنـادار بـین «عوامـل محیطـی » و «کسب آمادگی برای ورود به بازارهای بین المللی » بر اساس فرضیه زیر می پردازد: فرضیه ١- عوامل محیطی در کسب آمـادگی شـرکت هـای کوچـک و متوسـط ایرانـی برای ورود به بازارهای بین المللی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
این تحقیق رابطه ی معنادار میان «عوامل درونی » و «کسب آمادگی برای ورود به بازارهای بین المللی » بر اسـاس فرضیه زیر را بررسی می کند: فرضیه ٥- عوامل درونی شرکت در کسب آمـادگی شـرکت هـای کوچـک و متوسـط ایرانی برای ورود به بازارهای بین المللی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
International new ventures (INVs) براساس مدل مفهومی تحقیق (نمودار شـماره ١)، بـه منظـور سـنجش آمـادگی شـرکت برای ورود به بازارهای بین المللی از سـه شـاخص : آمـادگی بازاریـابی /عملیـاتی ١، آمـادگی وظیفه ای ٢ و آمادگی تعهد مدیریتی ٣ اسـتفاده شـده اسـت .
یافتـه هـای ایـن تحقیق با نتایج پژوهش هـای پیشـین نیـز سـازگار بـوده و در آن عوامـل محیطـی (بیرونـی و درونی ) به عنوان محرک ، شرکت هـا را بـه انجـام فعالیـت هـای بـین المللـی سـوق مـی دهنـد Czinkota, 1982; Ellis and Williams, 1995; Burns, 2001; Ibeh and Young, ) ٥٧٠.
براساس فرضیه ی دوم تحقیق ، عوامل بیرونی بر کسب آمادگی شرکت های کوچـک و متوسط ایرانی برای ورود به بازارهای بین المللی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه ی سوم و چهارم این تحقیق نشان دهنده ی رابطه مثبت و معناداری عوامـل خـرد و کلان محیطی در کسب آمادگی شرکت ها برای ورود به بازارهای بین المللی است .