چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تـاثیر بازاریـابی داخلـی بـر نـوآوری سـازمانی بـا متغیـر میـانجی خودکارآمدی کارکنان می باشد. این تحقیق از نظر ماهیت و روش ، کمـی - توصـیفی و از نظـر هدف از نوع کاربردی است . ١٥٠ نفر از کارکنان شرکت امرسان جامعـه ی آمـاری پـژوهش را شکل می دهند که اعضـای نمونـه بـه روش نمونـه گیـری تصـادفی سـاده انتخـاب شـدند. بـرای جمــع آوری اطلاعــات از پرســش نامــه ی اســتاندارد اســتفاده شــده و بــه منظــور بررســی روایــی پرسش نامه از روش روایی تشخیصی از شاخص AVE استفاده شد. همچنین پایـایی پرسـش نامـه به وسیله ی روش پایایی ترکیبـی CR بـه همـراه آلفـای کرونبـاخ بررسـی شـد. آزمـون فرضـیات پژوهش از الگوی معادلات ساختاری با نرم افزار SMART-PLS انجام شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که بازاریابی داخلی بر نوآوری سـازمانی بـا شـدت (٠/٥٠١) ، بازاریـابی داخلی بـر خودکارآمـدی کارکنـان بـا شـدت (٠/٧٩٥) و همچنـین خودکارآمـدی کارکنـان بـر نوآوری سازمانی با شدت (٠/٦٨٨) تـاثیر دارد و در نهایـت خودکارآمـدی کارکنـان بـه عنـوان میانجی در تاثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی با شدت (٠/٥٤٦) تاثیرگذار است .
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩١/١٠/١٠، تاریخ تصویب : ١٣٩٢/٢/٢٥) چکیده هدف این پژوهش بررسی تـاثیر بازاریـابی داخلـی بـر نـوآوری سـازمانی بـا متغیـر میـانجی خودکارآمدی کارکنان می باشد.
از این رو پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی کارکنان در شرکت امرسان است .
آنها معتقدنـد: بازاریـابی داخلـی تـلاش برنامـه ریـزی شـده بـا استفاده از رویکردی بازاریابی محور می باشد که به برانگیختن کارکنان برای پیاده سـازی و ادغام راهبردهای سازمانی به منظور مشتری مداری ، منجر می شود ( ,Sanchez &Grayson ٤٠٧ .
آنهـا معتقدنـد کـه یکـی از نتـایج بازاریابی داخلی برای سازمان پرورش ایده های نو و نوآوری توسط کارکنان بوده و این امر زمانی محقق می شـود کـه خودکارآمـدی کارکنـان افـزایش یابـد ( ,Lambard &Robert 1.
در مورد تاثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی از طریق کارکنان بیان می کنند که بازاریابی داخلی با ایجاد انگیزه در کارکنان به آنها در جهت خودشکوفایی و خودکارآمدی کمـک می کند و نقش میـانجی بـرای کارکنـان از طریـق ایجـاد انگیـزه و خودکارآمـدی در تـاثیر بازاریابی داخلی بـر نـوآوری سـازمانی قایـل هسـتند (٢٥.
از این رو با توجه به مطالب بیان شده می توان گفت از آنجا که بازاریابی داخلی به دنبـال ایجـاد خودکارآمدی درکارکنان است ، از ایـن رو مـی توانـد بـه گسـترش نـوآوری در سـازمان هـا کمک کند.
روش شناسی این پژوهش از نظر هدف ، از نوع پژوهش هـای کـاربردی و از نظـر راهبـرد گـردآوری اطلاعات ، کمی - توصیفی می باشد که هدف آن بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بـر نـوآوری سازمانی با نقش متغیر میانجی خودکارآمدی کارکنان است .