چکیده:
روش ارزیابی متوازن یکی از مهم ترین ابزارها برای ارزیابی جامع عملکرد شرکت ها در کشورهای صنعتی است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین چهار جنبه مالی، مشتری، فرایند داخلی، و رشد و یادگیری از معیارهای ارزیابی متوازن باکیفیت سود است. که تعداد 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، با استفاده از روش های آماری(آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس در رگرسیون، تحلیل مسیر با استفاده از ضرایب بتا و رگرسیون خطی چندگانه) موردبررسی قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون، رابطه معناداری متغیرهای، بازده فروش از جنبه مالی، و سهم بازار، نسبت هزینه بازاریابی به تعداد مشتریان عمده از جنبه مشتری، و نسبت فروش به هزینه بازاریابی، نسبت فروش به تعداد کارکنان از جنبه فرایند داخلی، و نسبت فروش به هزینه تحقیق و توسعه از جنبه رشد و یادگیری ارزیابی متوازن، را باکیفیت سود(نسبت جریان نقد عملیاتی به سود عملیاتی)تایید پژواک اند. و رابطه معناداری، متغیرهای بازده حقوق صاحبان سهام از جنبه مالی، و نسبت فروش به تعداد مشتریان عمده از جنبه مشتری، و نسبت سود به تعداد کارکنان از جنبه فرایند داخلی، و نسبت هزینه تحقیق و توسعه به تعداد کارکنان از جنبه رشد و یادگیری، باکیفیت سود رد می شود. در آزمون تحلیل واریانس در رگرسیون، رابطه معناداری معیارهای ارزیابی متوازن باکیفیت سود تایید می شود. در آزمون تحلیل مسیر، فقط اثرات مستقیم متغیرهای، سهم بازار، نسبت هزینه بازاریابی به تعداد مشتریان عمده و نسبت فروش به تعداد کارکنان، بر کیفیت سود تایید می شود. و در آزمون رگرسیون چندگانه، فقط متغیر کنترلی اندازه شرکت رابطه معناداری باکیفیت سود دارد روش ارزیابی متوازن یکی از مهم ترین ابزارها، برای ارزیابی جامع عملکرد شرکت ها در کشورهای صنعتی است.
The balanced evaluation method is one of the most important equipments for performance evaluation of companies comprehensively in the industrial countries. The purpose of this research is studying the relation ship between for aspects. These are financial, customer, inner process and developmenting aspacts which are know as criterions of balanced evaluation with Earningsquality 86 companies accepted in stock exchange were studies by using statistical methods (pearson correlation test analysis of variance in the regression test, path analysis by using betas coefficients and multiple linear regression) The result of pearson correlation test confirm the significant of variables correlation such yield of sales from financial view, market portion, the ratio of marketing cost to the number of major customers from customers point of view the ratio of sales to marketing expenditure the ratio of sales to the number of employees from the inner process point of view and the ratio of sales to researching and developmenting from the point of view of development balanced evaluation with Earningsquality (the ratio of operating cash flow to operating benefit) and also these results reject the significant of variables correlation such the yield of stakeholders from financial perspective, the ratio of sales to the number of major customers from the customers perspective, the ratio of benefits to the number of employees from inner process perspective and the ratio of researching costs to the number of employees from the learning perspective with Earnings quality The significant of criterion of balanced evaluation is confirmed by Earningsquality in the analysis of variance in the regression test. In the path analysis only direct effects of variables such market portion, the ratio of marketing costs to the number of major customers and the ratio of sales to the number of employees on the benefit quality. Finally in the analysis of multiple regression test There is a correlation between only the control variable of limiting of a company and Earnings quality
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين که روش ارزيابي متوازن و کيفيت سود ، هر دو براي ارزيابي عملکرد شرکت ها بکار گرفته مي شود در پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين آنها پرداخته مي شود تا بررسي نماييم که آيا معيارها انتخابشده ، معيارهاي خوبي براي بهبود عملکرد شرکت ها است ؟ ٢- مباني نظري پژوهش و پيشينه تحقيق در گذشته تمرکز بر روي بدست آوردن اهداف کوتاه مدت مالي بود و رابطه بين استراتژي بلندمدت و فعاليت کوتاه مدت شرکت با شکست مواجه مي شد و در نتيجه ، بين برنامه توسعه استراتژيک و اجراي واقعي کار فاصله مي افتاد.
متغير وابسته : کيفيت سود به عنوان متغير وابسته پژوهش است که عبارت است از: نسبت جريان نقدي عملياتي به سود عملياتي ٦- روششناسي تحقيق با توجه به اهداف پژوهش حاضر و سؤال اساسي آن ، از نظر دسته بندي پژوهش ها بر حسب نحوه گردآوري دادهها؛ اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي محسوب مي شود و در آن ، تأثير معيارهاي ارزيابي متوازن(جنبه هاي مالي ، مشتري، فرآيند داخلي ، رشد و يادگيري) بر کيفت ي سود، با استفاده از آزمون ضريب همبستگي بررسي مي شود.
سپس جهت بررسي اثر متغيرهاي مستقل (جنبه هاي ارزيابي متوازن) بر متغير وابسته (کيفيت سود) از آناليز تحليل واريانس در رگرسيون، رگرسيون چند متغيره و تحليل مسير با استفاده از ضرايب بتا و ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده است .