چکیده:
پیش زمینه: خلاقیت جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. لذا این تحقیق به بررسی میزان انطباق محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره راهنمایی با مولفههای خلاقیت پلسک بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است.هدف: این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتب علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد.روش پژوهش: در این تحقیق از روش «تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمّی استفاده شده است. این روش توسط «ویلیام رومی» برای بررسی کتب علوم پیشنهاد گردیده است و از طریق آن میتوان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد.یافتهها: جامعه آماری پژوهش، شامل کتابهای علوم مقطع راهنمایی بود. اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتب علوم تجربی پایههای اول تا سوم دوره راهنمایی با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله «ویلیام رومی» جمعآوری شده در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب درگیری با محتوا که به وسیله ویلیام رومی پیشنهاد شده، استفاده گردید که ضریب درگیری حاصله 28/0 به دست آمد و سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که نمایانگر پرداختن به سطح آمادگی بیش از سایر سطوح میباشد.نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت برخی فصول کتب علوم تجربی دوره راهنمایی به لحاظ میزان انطباق با مولفههای خلاقیت نیاز به بازنگری مجدد دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا این تحقیق به بررسی میزان انطباق محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره راهنمایی با مؤلفههای خلاقیت پلسک بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است.
اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتب علوم تجربی پایههای اول تا سوم دوره راهنمایی با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله «ویلیام رومی» جمعآوری شده در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب درگیری با محتوا که به وسیله ویلیام رومی پیشنهاد شده، استفاده گردید که ضریب درگیری حاصله 28/0 به دست آمد و سپس دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی malaki_cu@yahoo.
مواد درسی باید متناسب با آمادگی و تجربیات قبلی فراگیران باشد زیرا اگر محتوا با فعالیتهای یادگیری، متضمن رفتاری باشد که فراگیران قادر به انجام دادن آن نباشند، برنامه ریزان و مؤلفان باید اطلاعات کافی در مورد فراگیرانی که برنامه و محتوا برای آنها انتخاب میشود، داشته باشند، چون تواناییها و مشکلات انسان از محیط اجتماعی او نیز تأثیر میپذیرد و تفاوت محیط و تجربیات یادگیری سبب تفاوت کیفیت خلاقیت میشوند، اگر در محتوای درس و طرح پرسشها و تألیف، به این تفاوتها توجه نشود، محتوا به درستی یاد گرفته نخواهد شد، بنابراین با اینکه پرورش خلاقیت از طریق محتوا صورت میپذیرد ضرورت دارد محتوا بر اساس تجارب قبلی و آمادگی فراگیر و شرایط یادگیری در جهت کسب اطلاعات و معلومات بهتر او انتخاب و تنظیم گردد» (کریمی، 1387).
هدف روش تحلیل محتوای ویلیام رومی، بررسی این موضوع است که آیا کتاب و یا محتوای مورد نظر، دانش آموزان را به طور فعال با یادگیری درگیر مینماید؟ اکنون جا دارد که روش ارائه شده توسط ویلیام رومی را که عینا برگرفته از کتاب «تکنیکهای پژوهش در آموزش علوم» اوست آورده شود: ارزشیابی متن درس: 1.