چکیده:
باشگاههای ورزشی تنها زمانی میتوانند موثر و موفق باشند که مشارکت و همکاری مردم را جلب نمایند و این مهم تنها در صورت رضایت مراجعان از نظام ارائۀ خدمات میسر می شود. هدف از انجام این تحقیق تعیین و مدلسازی مولفههای رضایتمندی مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شرکت گاز در شهر تهران بوده است. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونه آماری تحقیق را 90نفر از استفادهکنندگان خدمات ارائه شده در مجموعههای ورزشی شرکت گاز تشکیل دادند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساختۀ کیفیت خدمات و رضایتمندی بوده است. روایی محتوایی آن را پانل خبرگان شامل 7تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه تأیید نموده و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ، معادل 72/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیری انجام شد. نتایج نشان داد همبستگی معنیداری میان فاکتورهای دسترسی و طراحی و جذابیت با میزان رضایتمندی مشتریان وجود دارد (p<0/05). میان فاکتورهای بهداشت، مدیریت، کیفیت و سایر موارد نیز با رضایتمندی مشتریان نیز همبستگی معنیداری دیده شد (p<0/01). در تحلیل چند متغیرۀ رگرسیونی متغیرهای مدیریت (Beta=0.238, P=0.041) و کیفیت (Beta=0.282, P=0.016) پیشبینهای معنیدار رضایتمندی مشتریان به دست آمدند. بنابراین بهرهگیری از شیوههای مدیریت مناسب و توجه به کیفیت خدمات ارائه شده عواملی هستند که در ارتقای رضایتمندی مشتریان اینگونه اماکن ورزشی نقش مهمی ایفا میکنند.
خلاصه ماشینی:
"تعیین و مدلسازی عوامل تعیینکننده رضایتمندی مشتریان در مجموعههای خصوصی ورزشی-تفریحی: الگوسازی تحلیل مسیری 1 ژاله معماری 2 ، مریم عبداللهی 3 ، محمد اصغری 4 تاریخ دریافت: 17/03/90 تاریخ پذیرش: 09/08/90 چکیده واژگان کلیدی : طرح تحقیق این مقاله با حمایت معاونت محترم پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) انجام شده است.
مدل مفهومی متغیرهای پیشبین رضایتمندی اما بر اساس شاخصهای برازش مخصوصا RMSEA، این مدل بر اساس شاخصهای تعدیلی مدل اصلاح شد و از سوی نرمافزار، به اضافه کردن مسیر مدیریت به رضایتمندی پیشنهاد داده شد که در نمودار 2 مدل مورد نظر ارائه شده است: Management: مدیریت | Other: موارد دیگر | Health:بهداشت | Design: طراحی ظاهری مکان | Security: امنیت Accessibility: دسترسی به مکان | Quality: کیفیت | Satisfaction: رضایتمندی نمودار 2.
بحث در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده در مجموعههای ورزشی شرکت گاز پرداخته شد و با توجه به نتایج و ضرایب بدست آمده، مدل مربوط به این عوامل طراحی شد.
کوزه چیان و همکارانش (1389) نیز با انجام تحقیقی به این نتیجه رسیدند که مهمترین عامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی، رضایت از کیفیت خدمات کارکنان آن است (6).
تئودوراکیس 2 و همکارانش (2001) نیز در پژوهشی تحت عنوان رابطه بین معیارهای کیفیت خدمات و رضایت تماشاگران در ورزشهای حرفهای نتایج موجود در این بررسی را مورد تایید قرار داده و نشان دادند بین پنج عامل کیفیت خدمات شامل ملموسات، پاسخگویی، قابلیت اعتماد، امنیت و در دسترس بودن خدمات با رضایتمندی تماشاگران رابطه معنیداری وجود دارد (22)."